מחפשים יאכטה יד שנייה?

גל קדר

במדינת ישראל נמכרות ונקנות בממוצע כמה עשרות יאכטות מדי שנה. שווי היאכטות נע מכמה עשרות שקלים ועד מאות אלפי דולרים. כמו כן נקנות יאכטות גם בחופי יון וטורקיה הקרובות, ומגיעות אלינו בהפלגה. בנוסף ליאכטות המפרש נקנים ונמכרים במדינת ישראל עוד כמה מאות אופנועי ים, בעיקר בעונת הקיץ החמה, ומספר לא מבוטל של סירות מנוע קטנות לסקי מים וויקבורד בחופי הכינרת.

אספנו עבורכם כמה טיפים חשובים ברכישה וקניה של כלי שיט מיד שנייה: 
 
מהו התקציב אותו אנו מקציבים לרכישה?
יש לזכור שתקציב הרכישה כולל בנוסף ליאכטה גם את כל ההוצאות הנילוות. הוצאות כגון: עלויות מתווך, עלויות שמאי או מהנדס ימי שיבדוק את כלי השיט לפני הרכישה, נסיעות (האם תסכימו לטוס לחו"ל על מנת לראות כלי שיט מתאים שאין כמוהו בחופי ישראל?) עלויות אספנה וכו’. גם אם ראיתם שתי יאכטות זהות מאותו דגם הרי המחיר לא בהכרח זהה. האחת מאובזרת והשנייה ללא מפרשים, על הראשונה שולם מע"מ ועל השנייה לא. ישנם גם דגמים מסוימים אשר מחירם הרבה יותר גבוה מהתקציב שלכם. אל תתקבעו על דגם ואז תנסו להתאים אליו את התקציב כי בדרך זו אתם עלולים לגלות מהר מאוד שחרגתם מהתקציב. התחילו בהגדרת התקציב תוך התייחסות להוצאות הנילוות ובהתאם לזה חפשו את הדגם המתאים.
 
איזה כלי שיט אתם מחפשים?
הכוונה היא לא האם אתם מחפשים אופנוע-ים או יאכטה, אלא איזה סוג של יאכטה או אופנוע-ים אתם מחפשים. "אופנוע-ים עמידה" שונה מ"אופנוע-ים ישיבה" ויאכטה מפרשית מפיברגלס שונה מיאכטה מפרשית מעץ. חשוב מאוד להגדיר לעצמכם מה אתם מחפשים. לא חייבים להגדיר לפני תחילת החיפושים את סוג היאכטה המדויק ואף רצוי לבחון לפני קבלת ההחלטה מספר כלי שיט על מנת להתרשם מהם. אל תוותרו על הפלגת ניסיון ביאכטה שאותה אתם רוצים לקנות. אם אתם ממש רוצים להשקיע, חפשו יאכטה זהה שניתן להשכיר אותה, והפליגו עליה במשך כמה ימים עם המשפחה. בדרך זו תראו אם היא באמת מתאימה לכם. נסו לברר את מרב הפרטים על כלי השיט המיועד. יאכטה שנבנתה להפלגה באוקיינוס תהיה אולי זולה יותר ממותג יאכטות צרפתי, אבל לא בהכרח תהיה נוחה ומתאימה לשייט שמתכנן הפלגות שישי-שבת מול חופי אשקלון.
 
איפה לחפש?
מרינות ואינטרנט הם בהחלט מקומות טובים להתחיל בהם. באינטרנט ובמגזינים לשיט תוכלו למצוא גם כתבות מבחן לכלי שיט כולל מבחני ים ליאכטות יד שניה. באינטרנט גם תמצאו המון מידע על יאכטות יד שניה ותוכלו להשוות מחירים ורמת גימור של כלי השיט. לדוגמא, ראיתם יאכטה מדהימה במרינה בהרצליה. חיפוש באינטרנט העלה שאותה יאכטה נמכרת בתורקיה בחצי מחיר. אם הייתם קוראים על רמת הגימור של היאכטה באינטרנט, הייתם מבחינים מיד שהיאכטה שנמצאת בתורקיה היא יאכטה שנמכרת על ידי חברת השכרת יאכטות, לא שולם עליה מס, אין לה חרטומן, אין גנרטור ואספנה אחרונה בוצעה לפני שנתיים. אז מה עדיף?… אם תשוטטו ברציפי המרינות תראו הרבה שלטים "למכירה". לפני שאתם מתקשרים לבעלי היאכטה הסתכלו עליה. גרוטאה מוזנחת תעלה מן הסתם מעט. אבל ההשקעה בה תהיה גדולה. לעומת זאת, ניתן להסיק כמעט בודאות שיאכטה שמורה ומטופחת אותה ראיתם בעת הפלגה בים, מצבה המכני תקין ובעליה שומרים עליה. כמובן שמראה עיניים עלול להטעות ולכן מומלץ מאוד להיעזר באיש מקצוע לבחינת מצב היאכטה. אם אתם מחפשים אופנוע-ים או סירה לסק,י חפשו במוסכים של אופנוע-ים או בחופי הכינרת, שם מרוכזים רב כלי השיט הללו. במוסכים המורשים של אופנועי-ים תוכלו למצוא כלים טובים מיד שניה. ואם תתעקשו, תוכלו גם לקבל אחריות לתקופה מסוימת על האופנוע או הסירה. סביר להניח שבעל המוסך ירצה לשמור על שמו הטוב ולא יתערב במודע במכירת אופנוע-ים לא תקין. גם בעיתונות המודפסת תוכלו למצוא כלי שיט רבים למכירה. בלוח הכחול, בסוף המגזין ישנו לוח מכירה וקניה ככמו בכל מגזין שיט עולמי. במגזין YACHTING MONTHLY לדוגמא יש למעלה מ-20 עמודים של מכירת יאכטות יד שנייה, הנמכרות על-ידי מתווכים ובעלי יאכטות פרטיים. באתר האינטרנט של המגזין תוכלו למצוא למעלה מ-4,000 כלי שיט למכירה. בלוח המודפס MARINE TRADING שחולק בעבר בישראל פורסמו כמה עשרות כלי שיט למכירה ביניהם כלי שיט שלא כל אחד היה יכול להגיע אליהם- כמו כלי שיט שיצאו משרות צה"ל ועומדים למכירה.
 
מתווך או לא?
בישראל אין הסמכה לתיווך במכירה וקנייה של כלי שיט כך שכל אחד יכול למכור כלי שיט ולקבל עמלת תיווך. בכל מרינה בישראל ישנם מתווכים המכירים את כל כלי השיט העומדים למכירה באותה מרינה ובמרינות השכנות. מתווכים אלו עובדים כעצמאיים או דרך חברות מכירת היאכטות, ולעיתים הם גם מייצגים חברות השכרת יאכטות מחוץ לארץ. הניסיון מראה כי למתווכים מאגר היאכטות הגדול ביותר ושיטוט ברציפי המרינה יראה לכם רק אחוז קטן מכמות כלי השיט האמיתית אשר בידי אותם מתווכים. ישנם בעלי יאכטות רבים אשר מוכרים את סירתם רק באמצעות מתווכים. כלי שיט אלו נחטפים בדרך-כלל במהירות בשל איכותם וייחודם. לדוגמא, אם עומדת בארץ למכירה יאכטה בודדת מדגם HALBERG RASSY בבלעדיות על ידי מתווך בודד, אם לא תגיעו אליו, לא תדעו שיאכטת חלומותיכם נמצאת כאן במרינה ותשקיעו זמן וכסף בטיסות לחו"ל בחיפושים אחרי יאכטה כזו. שימו לב כי חלק מכלי השיט שיציג לכם המתווך הינם כלי שיט שאינם בבלעדיות שלו, אלא כלי שיט שהוא מציג לכם כיד שנייה או שלישית. עובדה זו מקטינה כמובן את אפשרויות המיקוח שלכם מול המתווך. מנגד, האם הייתם מגיעים ליאכטה זו ללא המתווך?! העמלה הנפוצה לתיווך במכירת כלי שיט יד שנייה היא 7.5% מערך כלי השיט. נהוג שבעל היאכטה (המוכר) משלם את עמלת התיווך.
אם אתם מוכרים את כלי השיט שלכם וקונים כלי שיט חדש מומלץ להתנות עם הסוכן דרכו אתם מוכרים את היאכטה, כי רכישת היאכטה החדשה מותנית במכירת היאכטה הישנה על ידי הסוכן וללא עמלה נוספת.
ואיך בוחרים במתווך? הכלל הראשון שזול הוא יקר. מתווך העובד "מהרציף" ומסתפק בעמלה סמלית יעניק לך שירות בהתאם לגובה העמלה. כדאי לבדוק עם המתווך היכן מאגרי המידע שלו וכמה רחבים הם: האם הוא מפרסם באינטרנט? ברציף במרינה? במגזיני שיט? וכו’. חשוב לבקש מהמתווך שמות של לקוחות, לא להתעצל ולהתקשר אליהם כדי לקבל את חוות דעתם על עבודת המתווך. ברור שיש יתרון גדול למתווך שהוא גם סקיפר מקצועי וותיק על פני מתווך שאתמול מכר דירות, היום הוא מוכר יאכטות ומחר אולי ימכור מכוניות.ויש גם כאלו…
 
איך ומה בודקים?
קבעתם עם בעלי אחת היאכטות שמצאו חן בעיניכם פגישה ראשונה ביאכטה עצמה. עד עכשיו ראיתם אותה רק מבחוץ, והגיע הזמן לעלות עליה ולראות אותה גם מבפנים. קבעו עם בעלי היאכטה פגישה ממושכת דיה שתאפשר לכם "לחפור" ביאכטה ולהתרשם ממנה. בדקו את היאכטה לעומק ולרוחב. פתחו כל פתח אפשרי ובדקו כל פרט ולו הקטן ביותר. הפעילו את מכשירי החשמל ואת משאבות המים. מדובר בבדיקה לא קצרה ולפעמים עדיף שאיש מקצוע יבצע אותה במידה ואינכם יודעים מה בדיוק עליכם לבדוק. מנגד, באם באת ליאכטה וניסית להניע את המנוע והוא לא הניע, כבר עלית על בעיה. בדיקת היאכטה מחוץ למים חשובה לא פחות. אין לרכוש כלי שיט מבלי לבדוק אותו מחוץ למים. סדקים בגוף היאכטה או בשדרן (קיל) וחמור יותר, אוסמוזיס (סרטן היאכטות) יכולים להיות שיקול מכריע בהחלטה אם לקנות או לא. בשלב זה של הבדיקה חשוב מאוד להסתייע בשמאי מקצועי. אין צורך להיבהל מסדקים או אוסמוזיס אבל תיקונם מחייב השקעה כספית שאמורה להתבטא במחיר היאכטה.
 
ומה עם "יועצי הרציף"?
מומחים בעיני עצמם מסתובבים בכל מרינה בעולם. חלקם שייטים ותיקים ומנוסים אשר ניתן לסמוך על דעתם ולהיעזר בהם בבחירת כלי השיט ובחינתו. לשייטים אלו יתרונות רבים כיוון שהם חיים את הנעשה על הרציף. אם יאכטה עברה תאונה לא מכבר או נדפקה הם הראשונים שידעו על כך. הם גם יוכלו לספר לכם כיצד הבעלים שמר וטיפל בכלי השיט. עם זאת, חשוב לזכור שקיימת אפשרות ש"יועץ הרציף" מסוכסך עם בעל היאכטה והמרגליות שפיו יפיק על היאכטה ימנעו מכם לקנות את היאכטה שאתם מחפשים בנרות. לכן, אל תסמכו רק על חוות דעת אחת. נסו להצליב מידע עם "חברי רציף" אחרים והפעילו את שיקול דעתכם בהתאם לכך.
 
לחפש בארץ או בחו"ל?
בניגוד לדעה הרווחת, המחירים בישראל אינם גבוהים יותר מהמחירים באירופה. הסיבה העיקרית לכך היא שהשוק בישראל קטן ובעלים שבאמת רוצים למכור יאכטה יכולים למכור אותה מהר במידה והמחיר אטרקטיבי. מחירי טיסה לטורקיה של הקונה + שמאי + מתווך ושהייה של מספר ימים אמנם גבוה ומסתכם בכמה אלפי דולרים, אבל לעיתים ניתן למצוא את אותה יאכטה גם בישראל ובמצב לא פחות טוב. מנגד בחו"ל תוכלו למצוא מגוון רחב יותר של כלי שיט. להשוואה, בכלל המרינות של ישראל עוגנות כ-1000 יאכטות. מספר יאכטות כפול ניתן למצוא במפרץ גוצ’ק ובמפרץ מרמריס, במרחק שעה טיסה (אמנם רובן יאכטות מהשכרה אבל יש גם שם מציאות). אם אתם מחפשים דגם ספציפי של יאכטה שלא מצאתם בארץ, נסו במרינות בחו"ל. אם אין לכם העדפה אני ממליץ להישאר בארץ. כך גם תוכלו למצוא את המוכר במידה ויתעוררו שאלות לאחר הקנייה.
בכתבה שפורסמה לאחרונה באתר האינטרנט של המגזין הבריטי YACHTING MONTHLY נכתב על נוכלים המוכרים יאכטות "פאנטום" ברחבי העולם. בכתבה סופר על עסקאות שנחתמו דרך האינטרנט והקונה העביר מקדמה על חשבון היאכטה. כאשר הגיע לראות את רכישתו האחרונה גילה מקום עגינה ריק – ראו הוזהרתם!
 
האם לבצע בדיקת מהנדס / שמאי ימי?
לא לוותר בשום אופן! ליאכטות אין מחירון קבוע, בניגוד לאופנועי-ים המופיעים במחירון של יצחק לוי. שמאי ימי יוכל לסייע לכם להעריך את ערכה של היאכטה. . יתרון נוסף וחשוב הוא שבדיקת שמאי או מהנדס ימי לפני הקנייה יכולה לסייע בזיהוי בעיות שאתם מן הסתם הייתם מגלים רק לאחר שהן קורות. לדוגמה: רטיבות מתחת לסיפון, דליפות דלק, עובי גוף ביאכטות מתכת, מצבו של המנוע ועוד. כמו כן, ישנם כלי שיט שחברות ביטוח לא יסכימו לבטח ללא דו"ח שמאי על מצבה הטכני והפיזי של היאכטה והערכת שוויה. איש מקצוע ילך אתכם לאורך כל הדרך ויסייע לכם לבדוק את כלי השיט באופן בלתי תלוי. בחירת שמאי מקצועי היא אולי הדבר החשוב ביותר כאשר באים לרכוש כלי שיט מיד שנייה ולכן אל תוותרו עליו! בקניית אופנוע-ים מומלץ להסתייע במכונאי מוסמך מכיוון שמנוע אופנוע-הים הינו המערכת החשובה ביותר באופנוע!
 
ובדיקה משפטית?
לא מעט כלי שיט נגנבים בים התיכון. על פי נתוני חברות הביטוח בין השנים 2000-2006 נגנבו כ- 1,000 יאכטות בים התיכון. רובן הוברחו למדינות מזרח אירופה לשעבר שם הן שינו צורה ורישום. בישראל, בשנת 2006 נגנבו כמה עשרות אופנועי- ים. אז איך תדעו שלא קניתם חתול בשק? בקשו מעורך-דין המתמחה ברישום כלי שיט לבדוק את מסמכי הרישום של היאכטה. אם הבעלים מסרב להעביר לכם תעודה שכזו, אל תבצעו את הרכישה. לגבי אופנועי ים וסירות מרוץ החייבים ברישום על-ידי רשם כלי השיט במשרד התחבורה, הבעייה פחות חמורה כי ניתן לגלות בקלות האם הם גנובים או לא על-ידי פנייה לרשם כלי השיט בחיפה.