מדינה במשבר? הפלגה לצפון יוון והאיים הספורדיים

נירית וכריס סלייני

יצאנו מאתונה לכיוון האיים הספורדיים דרך גשר חלקי, במעבר בין האי Evia ליבשת, ביאכטה שלנו שאורכה 43 רגל והשוקע שלה 2.1 מטר. הייתה זאת תקופת טרום עונה ובהרבה מקומות היינו בין היאכטות הראשונות שהגיעו. ההתקשרות לרציף הייתה ברוב המקרים ללא תשלום וכן גם החשמל והמים. ככל שמצפינים, האנשים יותר רגועים, אדיבים ונחמדים. בים שטות יאכטות צ'ארטר מעטות ולא במספרים אותם רואים באיים הדרומיים יותר. נהנינו מפריחת האביב, טיילנו גם ביבשה ומצאנו אזור הפלגה קסום, מיוער, עם מפלים, אגמים וטבע דרמטי.

צללנו לתוך המיתולוגיה בביקור בהר אולימפוס ולתוך ההיסטוריה בביקור בקברים של המקדונים ובסיפור המרתק של אלכסנדר מוקדון. אף על פי שזו עדיין לא עונת המלטמי היו הרבה ימים שבהם נשבו רוחות חזקות במרכז ובמזרח הים האגאי. רוחות אלו לא הגיעו אלינו ומזג האוויר באיים הספורדים היה יותר רגוע ואיפשר הפלגה נוחה.
 הגענו ליוון באפריל לאחר שקיבלנו מידע סותר רב לגבי חוקים חדשים לשייטים בנושא מיסים ותקופת שהייה מותרת ליאכטות זרות. מסתבר שהפקידים עצמם לא יודעים להחליט מהו החוק הרלבנטי. האם להחתים את הטרנזיט לוג? איפה ומתי צריך להתייצב וכמה זמן מותר לשהות במדינה?. החדשות מדברות על מדינה במשבר. חובות מדינה שלא נפרעים ואפשרות על הכרזת יציאה מגוש היורו.
אחרי שנתיים של הפלגה באיטליה, בה מצאנו חברה מחושבת וצנועה הופתענו למצוא ביוון אנשים שמחים, בתי קפה מעוצבים ומלאים והמון אנשים יושבים אוכלים ושותים כאילו אין מחר. כדי להגן על עצמם מהאפשרות של פשיטת רגל לאומית, בתי העסק מעדיפים לעבוד במזומן בלבד. זאת כנראה כדי להימנע מלשלם מיסים או להצהיר על הכנסות. כמובן שברוב המקומות לא מקבלים כרטיסי אשראי למרות שחלקם עדיין מוציאים את מכשיר הסליקה ואחרי מספר ״ניסיונות״ מוכיחים לך שהקשר לבנק לא עובד, שאין נייר במכשיר ושהגיע הזמן לשלוף את המזומנים.
אנחנו מתיידדים עם הקיר של הכספומט וכל ביקור בו הוא תהליך של כחצי שעה, בו אנחנו מוציאים מכל הכרטיסים את המקסימום. שאלנו בעל מקצוע שביצע לנו תיקון ביאכטה (כמובן עבור תשלום במזומן) האם הוא וחבריו עדיין מאמינים בבנקים והתשובה שקיבלנו הייתה, שאחרי שהם ראו מה קרה בקפריסין לפני שנתיים הם מעדיפים לשמור את המזומנים קרוב ובבית.
  
במשך השנים בהם אנו מפליגים נעזרנו הרבה במידע שקיבלנו משייטים אחרים. כשביקשנו נתונים בפורום הרגשנו בתמיכה הרבה והרצון הכנה להנעים לנו את ההפלגה. קיבלנו עצות, קראנו בלוגים ולמדנו הרבה מידע חשוב. הוצאנו, כמו רבים אחרים, מידע מגיליונות כחול קודמים (סרוק את הקוד למעבר לכתבה) מרשימותיו של אילן מאירסון ודיברנו עם שייטים שכבר היו. היות והאזור מלא בהפתעות בים וביבשה, ודברים משתנים במהירות, הפעם תורנו להעביר הלאה את המידע שצברנו באזור לטובת מי שעוד צפוי להפליג לכאן. לא נזכיר את כל המקומות בהם היינו, אלא מקומות שיש לנו להוסיף או לעדכן על הכתוב בספר החופאות (פיילוט בוק).
 
1.הפלגה מאתונה לאיים בספורדים
פסחא הוא החג החשוב ביותר ביוון ואנחנו זכינו להיות חלק מהפסטיבל באי קיאה  .Keaהאי קושט ולבש חג, לקראת חצות, ילדים, נשים וטף, לבושים במיטב בגדיהם, נפגשו בכנסייה. הם הדליקו נרות מעוצבים, לפידים וזיקוקים ויצאו בתהלוכה מאירה שהסתיימה בכל המסעדות באי לאכילת כבש שהסתובב על הגריל כבר מהבוקר.
עגנו עגינה ים תיכונית במפרץ .Vourkari קבלנו חשמל ומים ללא תשלום. יש לשים לב לעומקולעגון קצת רחוק מהרציף. 
 
באי אנדרוס Andros נכנסנו לעיירה בשם .Batsi התקבלנו בברכה ע״י קפטן יאניס שהגדיר את עצמו כאחראי על הנמל. המקום מאוד מוגן וגם כאן השהייה הייתה ללא תשלום. אפשר להיקשר בעגינה מקבילה –AS (along side) או בעגינה ים תיכונית. בינתיים אין חשמל אבל יש ברז למלא מים. בכפר יש אינטרנט, המקומיים נחמדים וידידותיים ועשו כל שביכולתם כדי להנעים את ביקורנו במקום. מומלץ בחום. בדקנו גם את Gavirion, הנמל המרכזי של האי, אך שם נראה שהמעבורת יוצרת גלים והמקום חשוף ורועש.
 
את ביקורינו באוויהEvia התחלנו ב Karistou, העיירה הדרומית ביותר באוויה. הרציף העירוני מלא מסעדות ובתי קפה. לא משהו מפואר. כנראה לתיירות פנים. מלונות פשוטים ולא מטופחים. העגינה נוחה אוAS  או ים תיכונית. אפשר לקנות ב 12 € כרטיס משולב למים וחשמל. טיילנו ברגל לאורך החופים. הטבע יפה אבל יש הרבה זבל שפוגע בחוויה. עוד באי אוויה מפרץ Boufalo מרהיב ביופיו. מוקף הרים. זרקנו עוגן. יש טברנה והרבה מקומות לטייל בחוף.
לא התאפשר לנו לרדת עקב רוח חזקה מאוד אבל בהחלט יצאנו משם בהרגשה שנשמח מאוד לחזור.
 
גשר חלקי Khalkis.
הזרם החזק מתחת לגשר הזכיר לי הפלגות במקומות רחוקים כמו צפון מזרח ארצות הברית או חופי אנגליה. ממש לפני הגשר כשבאים מדרום לצפון יש מרינה. התשלום עבור המעבר בגשר כולל לילה אחד במרינה. אחרי שנקשרים לרציף (יש חבלי רתיקה) יש להתקשר לPort Authority  2221023701, 2221022275 לתאום וכן לגשת למשרד לשלם. הגשר נפתח פעם ביממה, בשעות הלילה בשעה שאין זרם. בערב יש לעזוב את המרינה ולהיקשר לקיר הצמוד לגשר ולהיות בהאזנה בערוץ 12 עד שקוראים לך לעבור. פגשנו מספר יאכטונרים שמשאירים את היאכטה במים במרינה זו למשך כל החורף. שעה נסיעה בלבד משדה התעופה באתונה המקום לא יקר ומוגן מאוד. בצד הצפוני של הגשר אפשר להיקשר לרציף עד הבוקר. הבטיחו לנו שיש עומק אבל בשעת השפל מד העומק הראה ״0״ והיה די מלחיץ. באי יש כפר דייגים כ 4מייל צפון מזרח מהגשר בשם Nea Artaki. אנחנו השארנו שם את היאכטה ל 10 ימים. המקום אמנם קטן אבל מאוד נחמד. המקומיים עזרו לנו להיקשר, הסבירו לנו פנים ושמרו לנו על היאכטה. יש מים. לא ברור לגבי החשמל. אפשר להזמין משאית דלק.
 
מפרץ N.Atalandi, Agios Ioannis Theologos על היבשת מול אוויה. נמל דייגים וכפר עם מפרץ מאוד מוגן ורחב. זרקנו עוגן בעומק של 7 מטר וירדנו עם דינגי לחוף. הרבה טברנות ערוכות למאות אנשים. היינו בין היחידים שבאו לאכול…. ראינו יאכטות שנקשרו  ASלרציף הדייגים.
 
.Orei  בחוף הצפוני של אוויה, ממש לפני הכניסה למפרץ וולוס. עיירה ציורית ונוחה מאוד לחנייה. הרבה יאכטות מתעכבות בה ובהחלט שווה את העצירה. יש מספנה כמייל אחד מדרום לה ודיברנו עם מספר בעלי יאכטות שמספינים שם לחורף, כנראה שהמחירים נוחים. הם נשמעו מרוצים.
 
וולוס ומפרץ וולוס Volos. העיר עצמה מאוד תוססת והעגינה היא ים תיכונית על רציף הומה אנשים. בחורף יש ״שומר״ על היאכטה אם רוצים. קרלוס (המספר בספר שגוי) 6986899378 אפשר להתקשר אליו לפני והוא יחכה לכם על הרציף. הוא עושה את העבודה תמורת טיפ לפי שיקול דעתכם. וולוס מקום נוח לשכור רכב ולבקר במטאורה ובחצי האי פיליון.
במפרץ וולוס אזכיר רק שני מקומות – אי קטן בכניסה שנקרא Palio Trikeri בו בעל המסעדה ניקו יקשור אתכם לרציף שלו. המקום בטוח, ציורי ומסביר פנים. באי אין מכוניות ואפשר לראות איך אוספים את הזבל על חמורים לתוך סירת זבל המפנה אותו ליבשת. המקום השני הוא מפרץ Vathoudhi  שהוא כעין פיורד מיוער, מוגן מכל הכיוונים ולאוהבי החוף התורכי הוא יכול בהחלט להוות תחליף מכובד.
 
 2. האיים הספורדיים
 
סקיאטוס Skiathos. העיר מוצפת תיירים. המרכז הגדול ביותר להשכרת יאכטות צ׳ארטר באיים הספורדיים. העגינה על הרציף (אם יש מקום) הייתה רועשת והיאכטה הטלטלה כל הלילה. אפשר גם לעגון במפרץ ולהגיע עם הדינגי. יש שדה תעופה פעיל וזה מקום נוח להחלפת צוות או לתיקונים. טכנאי למנוע של הדינגי- ווסלי 6977574167. הסופר הקרוב לרציף יקר מאוד.
 
סקופולוס Skopolos. התאהבתי. האי מקסים ביופיו ושווה לתת לו את הזמן והכבוד המגיע לו. הן העיירה והן המקומות בדרום האי. אין לי מה להוסיף על התיאורים של הספר. אפשר לבלות בו 4-5 ימים בקלות.
 
אלוניסוס Alnnisos. ממליצה בחום על מפרץ באמצע החוף הדרום מזרחי שנקרא Steni Vala. התלבטנו קשות לפני שנכנסנו כי לא היה ברור אם יש עומק מספיק. אם נקשרים בדיוק מול הקפה והסופר הקטן של קוסטס יש כ 3 מטר עומק ואפשר גם לבקש ממנו חשמל ומים. יש בכפר המקסים הזה קהילה של אנגלים.
 
פאניה Panayia. המפרץ בתוך הלגונה הוא גן עדן למבקשים להתבודד. רק להשליך את העוגן, להביט בשחפים ובים הכחול ולשכוח את העולם החיצון. אין קליטה בסלולר או אינטרנט. גם המעגן בחלק המזרחי של האי מתחת למנזר שווה ביקור – יש נזיר אחד שיארח אתכם לכוס קפה וישמח לחלק אתכם קצת מהשקפת חייו. אנחנו גם זכינו בקישואים אורגנים מגן הירק שלו. לא נשארנו ללילה כי היה סוול שנכנס מהים.
  
3. חלקידיקי ומפרץ סלוניקי
החוף הצפוני של הים האגאי מאופיין בשלושה חצאי איים ארוכים דמויי אצבע. בחצי האי המרכזי אזכיר שני מקומות: מפרץKoufo  שכל התשבחות שהייקל- מחבר ספר החופאות הרעיף עליו מגיעות לו בצדק. במפרץ זה יש רציף שאפשר להיקשר אליו. הצמיגים השחורים המשמשים כפגושים (פנדרים) עלולים ללכלך מאוד את היאכטה. למרות שהמפרץ עמוק יש מספיק מקומות עם עומק נוח לעגינה. לזקוקים למונית לשדה התעופה לסלוניקי 6974576274 אומרים שהנסיעה לוקחת כשעה וחצי.
 
העיירה Nea Marmaras. אמנם יש בה מרינה חדשה ומפוארת בצד הדרומי של המפרץ אך בחרנו להגיע למקום הזה כי רצינו להיות במרכז העניינים. שובר הגלים הרוס והרציפים גם לא במצב טוב, אבל היה כדאי כי העיירה נחמדה. המקום טוב להשכרת רכב לנסיעה בהרים ובכביש המעגלי סביב האצבע האמצעית של חלקידיקי, טיול המאפשר גם מבט על הר אתוס והמנזרים. באצבע המערבית עגנו בעיירת דייגיםSkioni , הנמל קטן אבל מאוד פעיל. יש בו עומק מספיק. אפשר בקלות לבלות יממה בצפייה בסירות הדיג היוצאות ונכנסות.
 
 Sani Marina. אתר נופש מאוד אלגנטי ומוגן. חוף ים לבן ומפנק. מסעדות וחנויות והכל מוקף בגינות מסוגננות. שילמנו 73 € ללילה. יש הרבה יאכטות שעוגנות שם בחורף. מחיר עגינה לכל השנה ליאכטות כמו שלנו הוא בסביבות 5,000 €. אפשר לדבר עם גומבקיס 6942982135
 
המלצתי האחרונה נמצאת  בחוף המערבי של המפרץ. כ 40 מייל דרומית מסלוניקי יש מרינה חדשה בעיירה Platamanos. המעוניינים צריכים לדבר עםדימיטרייוס 2352021920. שילמנו 23 € ללילה כולל חשמל ומים. מקום מצוין לשכור אוטו ולעלות להר האולימפוס, (הר האלים) ולבקר בVergina  בקברים המקדונים. יום מטורף! בנוסף אם לא יוצאים לטיול מוולוס אפשר לבקר גם במנזרים התלויים של מטאורה.
 
ולסיום לגבי סלוניקי עצמה, או כפי שהיוונים קוראים לה ת׳סלוניקי – המרינה גדולה ומרווחת. קרובה לשדה התעופה וכחצי שעה באוטובוס מס 5 למרכז עיר. העיר תוססת ומלאה בכל טוב וכמובן בהיסטוריה יהודית, למי שמתעניין. עד כאן טיפים להפלגה באזור פחות "משויט" ביוון אבל מומלץ ביותר.