בלוג הפלגה בים הצפוני 1 – מה אנחנו עושים כאן, ומה זה הדבר הזה XP44

כתבו וצילמו: מרינה קרן ושי גורביץ

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מרינה ושי יצאו להפלגה מרתקת בים הבלטי, בואכה לאוקינוס האטלנטי. אנו מפרסמים את פרקי המסע שלהם בכחול. בתחתית כל מאמר קישור לפרק הבא.

XP44

יום ראשון 22.8.21, אחרי יום ארוך מאד בדרכים ובאוויר אנחנו מגיעים למרינה Langedrag GKSS ב Goteborg שבדיה, ואני פוגש לראשונה את היאכטה Downwind של מרינה. זו סירה חדשה מדגם XP44 (של X-Yachts) שיצאה מהמפעל בדנמרק לפני מספר חודשים, הפליגה לא מעט בדנמרק ושבדיה, ונשארה חודשיים בגטבורג. בהמשך ארחיב על הסירה המיוחדת והלא סטנדרטית הזו.

אז מה בעצם אנחנו עושים פה…? התכנית הכללית היא לקחת את ה- Downwind דרום מערבה לכיוון הים הצפוני. הקצבנו מספר שבועות לעניין, ואנחנו מתכוונים להפליג בלי להילחם בים ובגלים, אלא להתקדם בכיף וליהנות מהדרך, בעיקר בהפלגות יומיות ועצירות לטיולים בסביבה.

בדיקה של מזג האויר מראה שיש מערכת משמעותית שאמורה להיכנס ל"מיצר" שבין שבדיה לדנמרק בתוך יומיים, ואנחנו מתלבטים אם לצאת לפניה או לסיים התארגנות מסודרת ולצאת אחריה. אנחנו מזמינים טכנאי של יאנמר שיגיע לעשות טיפול 50 שעות למנוע, ובינתיים עושים קניות של אוכל והשלמות ציוד לסירה לקראת השבועות הקרובים. הטכנאי מגיע למחרת בבוקר, ובסיום הטיפול אנחנו מתארגנים לצאת ל- Sea Trial קצר, ואז מתחילות לצוץ הבעיות: כבר בהתנעה מתברר שהמכונאי שכח לפתוח את הסיקוק של מי הים בסוף הטיפול, ולמזלנו אנחנו שמים לב שאין פליטת מים מהאגזוז, ומדמימים מנוע. מכשול ראשון מאחורינו! יוצאים ברברס מהעגינה (עגינת חרטום לרציף בין עמודים), ועם השילוב קדימה לא קורה כלום… אנחנו באמצע התעלה, נעים אחורה בלי אפשרות לעבור לתנועה קדימה, למרות שנראה שהגיר דווקא כן משתלב. עם קצת תושייה והרבה סל"ד אנחנו מצליחים לזוז קדימה לאט ולחזור מיד למקום העגינה שלנו. אחרי שנשמנו לרווחה בדקנו עם המכונאי שלא אמורה להיות בעיה בגיר, ביצענו הצמדות עם הרבה סל"ד כשאנחנו קשורים טוב ורחוק מהרציף במטרה לשטוף את המדחף, ויצאנו שוב ל- Sea Trial שבו הבנו שכנראה המדחף מכוסה בברינקלס ואי אפשר להגיע למהירות נורמאלית. עוד יום עובר בחיפוש אחר צוללן מקצועי, שהגיע וגילה שהמדחף מכוסה לגמרי בברניקלס, ניקה אותו, ווידא שמנגנון הקיפול שלו תקין ועובד חלק. זה אמנם היה יקר יותר מאשר לצלול לבד, אבל בהחלט היה נכון יותר לעשות עבודה מקצועית ולא להתפתות לצלול עם שנורקל בטמפרטורה של המים פה בשבדיה.

בינתיים מערכת מזג האויר כבר מתחילה להיכנס, ואנחנו לוקחים החלטה זהירה ומתבקשת להמתין שלושה ימים ולצאת לדרך על הזנב שלה.

הירכתיים של Downwind

XP44 של X-Yachts

סירה שבנויה לתחרויות, עם רוב הנוחיות שאנחנו מכירים מהסירות ה"קרוזריות". זה מתבטא קודם כל במבנה גוף מחודד יחסית, משקל נמוך מאד (8 טון בערך), קיל עמוק של 2.65, תורן קרבון גבוה מאד (הכי בולט במרינה 😊),מנור מקרבון, 6 וינצ'ים מהירים, חבלים/ גלגלות/ מותחנים/ צמצומים וכל הכיוונונים האפשריים לצורך טיפול מהיר ומקצועי בכל סוגי המפרשים התחרותיים, כשלכל פיצ'ר כזה יש תפקיד בהוספת מהירות לסירה. הראשי כמובן Battened , עם מיתר ראשי שמתחבר מהמנור לעגלה במרכז הקוקפיט לפני ההגאים. שולחן בקוקפיט זה מותרות שלא מתאימות לתחרויות… 😊. למי שמכיר סירות תחרותיות כל זה ברור ומובן מאיליו, ולמי שלא, זה מאד מעניין להכיר.

מתחת לסיפון הכל כרגיל, נראה ממש טוב, ועם כל הנוחיות שאנחנו רגילים לה.

מרינה Langedrag GKSS

מרינה קטנה ונחמדה, עגינה עם חרטום לרציף בין שני עמודים בירכתיים, עומק בסביבות 3 מ' בשני הרציפים המערביים אך לא לכל אורכם. יש חשמל ומים מסודרים מאד בכל הרציפים, יש עמדת שאיבת בילג', ואין דלק. אפשר לעשות כביסה בתיאום עם ה- Harbour Master, ויש מסעדת שף מעולה צמוד למרינה.

לפרק הבא בבלוג ההפלגה בים הצפוני – יוצאים לדרך

שי גורביץ

חובב שייט וטיסה, משיט 40, מבעליה של היאכטה FREEDOM בהרצליה.
sgoorevitch@gmail.com

מרינה קרן

שייטת בנשמה, משיט 40, מפליגה הרבה בעולם, בעלת ה- Downwind.
mary.keren777@gmail.com

מבצעים הפלגות דליברי

מרינה Langedrag GKSS​