כיצד לייצר את הגל האולטימטיבי לגלישת וויקסרף

ליאור אליהו

פתיח חשוב ועקרוני לכל גולשי הוויקסרף באשר הם: זיכרו, כמו שכבר כתבתי רבות בעבר, גלישת וויקסרף יכולה להתבצע אך ורק מאחורי סירות עם מדחף ציר ובשום פנים ואופן לא מאחורי סירה המונעת על ידי מדחף עם ברך. מעבר לגל הנמוך מדובר בעיקר בהיבט בטיחותי בשל מיקום הגולש ביחס לברך הסירה!

ז איך לייצר גל מושלם?
בשנים האחרונות הוויקסרף נהיה יותר ויותר פופולרי, וגולשים רבים התאהבו בספורט הזה.
לאלו מכם שעדיין לא מבינים על מה מדובר אני ממליץ לגלוש בyou tube-   ולחפש את המילה wake surf.
בעקבות הגידול הרב בתחום אתן כמה טיפים אשר יעזרו לכם לייצר את הגל האולטימטיבי לגלישת וויקסרף.
בכדי לייצר גל טוב לוויקסרף חשוב להשתמש בכמה אמצעים ולעמוד בכמה כללים, הראשון מביניהם הוא משקל.
משקל גדול ייצר גל גבוה יותר ולכן עדיף לנו ל"ייצר" כמה שיותר משקל בסירה על מנת להשקיע אותה במים עד כמה שיותר. חשוב לזכור שני דברים עיקריים: לכל סירה יש משקל מירבי אשר ניתן ומותר להעמיס עליה. אל תגזימו עם כמות המשקל אותה אתם מעמיסים, וכדאי להתייעץ עם בעלי מקצוע לפני הוספת משקל בלתי הפיכה. את המשקל המוסף יש לחלק לכל אורך הדופן בה אתם רוצים לגלוש (גולש ימני – "גופי" ירצה להשקיע את דופן ימין של הסירה, גולש שמאלי – "רגולר" ירצה להשקיע את דופן שמאל של הסירה). משמע אם יש לכם הרבה אנשים בסירה הושיבו אותם לכל אורך הדופן ולא רק מאחור. כך תייצרו גל כפול- ארוך וגבוה.
אם כל המשקל יהיה מאחור יהיה גל גבוה מאוד אבל ממש קצר, ולפעמים כל כך קצר שהוא יהיה קרוב מדי לסירה ולא ניתן לגלישה. 

לרוב הסירות בארץ יש ציר מדחף ימני (מדחף המונע ומסתובב ימינה). פעולה זו מייצרת גל טוב יותר בדופן ימין של הסירה (הסחה ימנית). קחו בחשבון שנהג הסירה נמצא גם הוא בדופן ימין ולכן כמעט תמיד הגל הימני בסירה יהיה טוב יותר מהשמאלי.
בכדי לפצות על משקל הנהג יש לשים משקל נגדי לנהג בדופן שמאל.
הדרך הנוחה ביותר להגדיל את שוקע הסירה היא מילוי מיכלי המים של הסירה. במידה ואין מיכלי מים קבועים בסירה, ניתן להשתמש במשקל חיצוני נוסף לפי החלטתכם אשר ניתן לשלוט במשקלו ובאופיו. לדוגמא, ליצירת גל גדול יותר, ניתן להשתמש במיכל מים חיצוני אשר ניתן למילוי במספר דקות על ידי משאבת מים חשמלית.
בסירות מאליבו יש את פטנט הווודג' (WEDGE), חרב חשמלית בצורת מגרפה אשר יורדת בלחיצת כפתור וגורמת לדחק נוסף בירכתיים של עוד כמה מאות קילוגרמים וזאת ללא העמסה מוגזמת של הסירה במים.
 
לאחרונה הושקה מערכת ה surf gate אשר מבטלת את הסטת הסירה על ידי ישיבה בדופן אחד של הסירה (ראו ידיעה בחדשות). מערכת זו מיוחדת לוויקסרף וגורמת להסטה של הסירה על ידי שני כנפונים אשר נפתחים ומרימים את הדופן הנגדית ובכך מייצרים עילוי של הסירה בדופן ההפוכה מהצד בו אנו רוצים לגלוש. דבר זה מאפשר ישיבה בכל אזורי הסירה וגם החלפה של גל ימני לשמאלי ולהיפך תוך כדי הגלישה עצמה. פטנט חדש ומבורך לעולם הוויקסרף.
דבר נוסף אשר משפיע מאוד על אורך וגובה הגל הוא מהירות הסירה. לכל סירה יש ירכתיים שונות ולכן המהירות שכלי השיט ינוע תשנה ותשפיע על צורת הגל ועל הגובה שלו. לכל משקל שהעמסנו על הסירה יש מהירות מיטבית שונה.
על מנת לדעת מה המהירות המיטבית (אופטימלית) בסירה שלכם עם המשקל שנמצא אצלכם בזמן נתון בצעו את הבדיקה הבאה: התחילו להפליג לאט, בסביבות 10 קשרים, תנו לקרוז של הסירה כמה שניות לייצב את המהירות. אם הגל מוקצף ומורכב ממים לבנים, דהיינו אינו גל "נקי", הגבירו מהירות לאט, דרך הקרוז עד שהגל יאבד את הקצף ויתנקה. זאת אמורה להיות המהירות המיטבית של הסירה שלכם לגלישת וויקסרף. אם המהירות מייצרת מיד גל נקי ואתם רוצים לבדוק האם ניתן לגלוש, הורידו מהירות באיטיות עד שיווצר קצף על הגל. משם העלו בשנית מהירות באיטיות ושוב תגיעו למהירות המיטבית.
אם הגל שלכם נקי גבוה וקצר ניתן להוסיף משקל בחרטום הסירה, נוסעים או מיכלי מים ניידים. 
עם הגל קצר, הרימו מהירות לאט לאט והגל יתארך בהדרגה.
 
לכל שאלה או הערה, אני מחכה לכם בחוף עין גב!