איך להנות מבלי לסכן או להסתכן

ליאור אליהו

עבודתי בכינרת מלווה במפגש עם משיטי סירות מהירות ואופנועי ים. המפגש גורם לי לחשוב כי יש צורך לרענן את המשיטים לגבי מספר חוקי שיט בסיסיים. אני אינני חושב שמי מהם עובר על החוק בכוונה, אלא שלעיתים יש צורך בריענון ותזכורות לחוקי שיט חשובים בכינרת בפרט.

החוק: חובת מלווה לכל משיט אשר גילו מעל 16 שנה.
בפועל, הרבה פעמים אני נתקל במשיטים שלוקחים את ילדיהם ושטים להם להנאתם. הכול מצוין עד שאני מתקרב לסירה מציץ פנימה ורואה שהגיל הממוצע של הילדים הוא 7 ואין איש צוות נוסף מעל גיל 16 כמחייב בחוק.
אני שואל את המשיט "היכן המלווה?" ונתקל בשאלה חזרה "על מה אתה  מדבר?", אז חברים, בכל שיט בסירה במים יש לאייש את כלי השיט בשני בוגרים מעל גיל 16, אשר לפחות אחד מהם בעל רישיון משיט בתוקף. על המשיט בעל התעודה לתדרך את המלווה ולהסביר לו כי תפקידו בכלי השיט הוא לשמש כאיש צוות וכצופה. יש להדגיש בתדריך את חשיבות התצפית ואת חשיבות הדיווח להגאי על כל כלי שיט, אדם או מכשול בים.
אני מדגיש כי לא מדובר על צופה רק כאשר כלי השיט עסוק בגרירת גולש או מתקן ימי. יש לקיים תצפית מסודרת כל זמן השיט וזה כבר על פי כללי הימאות התקינה.
החוק קבע גם כי צוות מינימאלי לסירה הינו שני אנשים: משיט ואיש צוות. כלומר אם רק המשיט נמצא בסירה ללא מלווה מעל גיל 16 הדבר הינו עבירה, גם אם המנוע כבוי והסירה צפה לה בלב הכינרת.
 
החוק : בעת גרירת אבוב, בננה או סקי מים מספר המפליגים על המתקנים והסירה יחדיו יהיה כמספר המפליגים המרבי המותר על פי רישיון כלי השיט.
סירה אשר על פי רישיון השיט שלה ניתן להשיט בה 10 מפליגים, כולל הצוות, משמעות הדבר הינה משיט + מלווה (אותו הזכרנו בהערה הקודמת) + 8 אורחים. 10 איש יכולים להפליג על הסירה ולא אחד יותר. כן חברים תינוק בן יום הוא אדם לכל דבר. נכון הוא לא שוקל הרבה ולא תופס הרבה מקום אבל בחוק הוא נחשב אדם!
אם הסירה גוררת מתקן נגרר, סך הנגררים ואנשי הצוות לא יעלה על 10. שלושה אנשי צוות בסירה ו-7 על המתקן הנגרר. לא אחד יותר. אם ברישיון השיט מותר לכם להפליג 8 מפליגים סה"כ על הסירה, אז לכל היותר 6 יהיו על המתקן הנגרר. אני נתקל במשיטים אשר גוררים הרבה מעבר לכמות האנשים המותרת ברישיון כלי השיט. הדבר הינו עבירה חמורה ומאוד מסוכן, במידה והמתקן יאבד אוויר או יקרע ויהיה עליכם לחלץ את האנשים מהמים מספר האנשים והמשקל הכללי יהיה גבוה ויסכן את הסירה ונוסעיה. הדבר אינו בטיחותי ומסוכן.
 
החוק: גרירת אדם מעבר לשעות היום אסורה בהחלט
גרירת אדם או מתקן אחרי הסירה אסורה לאחר שקיעת השמש. לא עם סטיקלייטים וגם לא עם תאורה על הסירה ולא בשום דרך!
איסוף אדם שנפל בלילה מהסירה וקיבל מכה או חלילה איבד את הכרתו היא משימה כמעט בלתי אפשרית. בלילה חשוך קשה למצוא גם אדם בהכרה מלאה, שלא לדבר על הסכנה בכך שסירות אחרות המפליגות באזור ומשיטיהם אינם יודעים כי נפל אדם לא יראו אותו בחושך. אל תסתכנו לחינם, בישראל יש מספיק שעות אור ביום לגלישה והנאה.
 
החוק: התאמה בין רישיון המשיט לדרישות רישיון כלי השיט אותו הוא משיט
במילים פשוטות – אל תפליג בכלי שיט שאינך מוסמך להשיט.
זה נכון שמקשים עלינו עם עניין הרישיונות, אבל הדבר לא נולד סתם. בכל רישיון שיט מצוין הדבר הבא: "רישיון הקברניט". כיתוב זה קובע מי רשאי להשיט את כלי השיט. משמע אם יש לי רישיון למכונית אני יכול לנהוג במכונית לא בסירה!
  
החוק: שיט במרחק של עד 300 מטר מהחוף יהיה בקו ישר ובמהירות שאינה עולה על 5 קשרים.
אני חושב שזהו החוק הנאכף כיום ביותר בישראל. בכל מקום בישראל זוהי העבירה הנפוצה ביותר בין השייטים. זהו חוק הגיוני, בתחום ה-300 מטר יהיו לרוב כל מיני מפגעים כמו  מתרחצים, שחיינים, דייגים וכו', שלא לדבר על מפגעי בטיחות כמו סלעים ועצמים שקועים. אזור ה- 300 מסוכן ביותר, יש לצאת ממנו בבטחה לאט ובקו ישר לכיוון העומק. אסור בתכלית האיסור להפליג בתחום זה במקביל לחוף, אלא לכיוון העומק רק למטרות יציאה וכניסה לחוף ובמקביל לקו החוף.
 
החוק: לבישת אפוד ציפה בקדמת הסירה או בתוך הסירה
ברישיון כלי השיט יהיה מצוין האם צריך ללבוש חגורות ציפה כאשר יושבים בקדמת הסירה או שיושבים בסירה עצמה. מעבר להוראות החוק צריך גם להפעיל את חוש האחריות. לדעתי חשוב שילדים קטנים ילבשו אפוד ציפה בכל שלב, גם אם רישיון השיט אינו מחייב זאת. מעבר להיבט החינוכי קיים תמיד סיכון שהם יפלו למים. יש מצבים בהם חשוב לוודא חגירת חגורות ציפה על ידי כל המפליגים, לדוגמא שינוי לרעה במזג האוויר או מצב של החפת חרום.
זכרו, לבישת אפוד ציפה לגולש או למי שמשתתף בספורט ימי הינה חובה!
 
 כמה כסף אפשר לחסוך על ידי עמידה בחוקים שלעיל?
 העדר איש צוות כחוק:                                                                             קנס 3,200 ₪
הפלגה עם תעודת משיט שאינה בתוקף או שאינה מתאימה לכלי השיט              קנס 3,200 ₪
הפלגה ללא תעודת ביטוח בתוקף                                                              קנס 3,200 ₪
השטת כלי שיט בתוך אזור רחצה                                                              קנס 3,200 ₪
השטת כלי שיט במרחק הקצר מ-300 מטרים מקו החוף שלא בניצב לקו החוף     קנס 3,200 ₪.