דייג אוהב דגים 32#

מאת יוסי חזום

יציאה לדיג ביאכטת לורס - יוסי חזום מתאר מסע דיג ביאכטה שכל מטרתה היא ההנאה מהדיג

שהאמריקאים תכננו ובנו את היאכטה מדגם לורס כנראה הם ראו את הדייג מול עיניהם, ולא כל דבר אחר. הסירה תוכננה עד הפרט האחרון כדי להפוך את חווית הדיג מיאכטה מנועית לחוויה מקצועית, מהנה, מדויקת ובעיקר נוחה. מרפסת העבודה של היאכטה נוחה ומפנקת, הרצפה שטוחה ללא בליטות העשויות להפריע לצוות המתפעל את ציוד הדיג. המרפסת הגדולה מוקפת במעקה גבוה התומך את הגוף בנוחות בזמן הדיג ומעניק תחושת ביטחון בזמן תפעול הציוד. מעקה המרפסת מאובזר בשלל מחזיקי מקלות פנימיים ואיכותיים בעלי תופסן אבטחת מקל בזויות שונות. איבזור מגוון זה מקנה לשייט/דייג את האפשרות להצטייד במספר מקלות רב, כשכל מקל נמצא במרחק גדול מהשני ובזוית אחרת כך שתפעול מספר מקלות דיג על ידי מספר אנשי צוות הופך למלאכה קלה ופשוטה ואין צורך לבקש האחד מהשני לזוז או לפנות מקום בזמן הדיג או בזמן מלחמה עם דג.
 
בירכתי היאכטה הותקנה דלת שניתן לפתוח אותה ולהכניס דרכה את הדג שנתפס, בקלות ובעיקר בנוחות. מעבר לדלת מותקן מדף ירכתיים נמוך וקרוב למים המאפשר את הכנסת הדג למרפסת ללא מאמץ. בצידי היאכטה מותקנים "Outriggers" מפלצתיים המצוידים במנגנון גלגליות כפול המאפשר הוצאת שני מערכי חכות בכל צד בנוחות וללא טיפוס על דופן היאכטה, שיטה זו מקנה יתרון לפריסת מקלות גדולה והסיכון שייווצר "פלונטר" בין חוטי הדיג קטן. הורדת ה ""Outrigger נעשית מהגשר העליון בצורה נוחה ובטוחה, ולמרות משקלם הרב ואורכם המגיע לעיתים אל מעל 6 מטר אין בעיה להורידם, זאת בזכות מנגנון מפרקי מתוחכם וחזק.
 
היאכטה מצוידת בגשר טונות עליון המאפשר צפייה על מרחב הים מהגובה. בעצם מגובה כזה קשה שלא לראות קפיצות דגים במרחק גדול ו/או להקות ציפורים נודדות ו/או לבדוק את פריסת החוטים בירכתי היאכטה כדי לוודא שכולם מקבילים האחד לשני. הגשר מצויד במערכת נהיגה, שליטה ובקרה נוספת וניתן לנהוג בעצם גם מהסיפון העליון, מה שמאפשר לסקיפר היאכטה ראיה מרחבית מדהימה. ראיה זו חשובה ביותר בשעת קרב מול דג גדול שהרי חשוב מאוד לראות ולוודא לאיזה כיוון הדג בעצם מושך אותנו ולהגיב בהתאם.
 
את הפיתיונות לדיג מניחים במתקן מיוחד שניתן להכניס לתוכו מספר רב של פיתיונות חיים. מי ים וחמצן מוזרמים לתא ללא הפסקה על ידי משאבה חזקה ופתח ניקוז מיוחד מוציא את הפסולת והמים הישנים ישירות לים. דלת התא נוחה וקלה לתפעול וניתן לעצור אותה בצורה פתוחה כדי לעבוד עם יד אחת בעת בחירת הפיתיון.
 
בשלב התכנון חשבו גם על הדגים שנתפוס ולא חסכו בתא דגים מיוחד המשתלב במעקה הירכתיים האחורי ובנוי בצורה מושלמת. התא מצויד ב- 2 דלתות הנפתחות בשני כיוונים שונים ואף ישנה אפשרות להוציא לגמרי את הדלתות בעת הכנסת דג בגודל מפלצתי. התא רחב ועמוק ויכול להכיל מספר רב של דגים ולשמר אותם בסביבה אטומה וללא מגע מים ושמש עד הגיענו למרינה. כמו כן התא מצויד בפתח ניקוז גדול שדרכו יצאו המים במהלך שטיפת התא לאחר הוצאת הדגים.
 
ביאכטה מותקנות מגרות אטומות רבות שתוכננו לאחסנת דמויים בגדלים וסוגים שונים, והכול בהישג יד. כמו כן ניתן לאחסן בלוקרים מיוחדים את שאר ציוד הדיג כמו: חוטים, פליירים, משקולות ובעצם מה לא?
ליאכטה הכנה מלאה ל"כיסא מלחמה" שבו ניתן לשבת רתומים בנוחות ולעבוד מול דג גדול מבלי לאמץ את הגב ומבלי להסתכן בנפילה למים.
 
לאוהבי טרולינג איטי היאכטה מצוידת במנגנון הידראולי "Trolling-valve". מנגנון זה מאפשר הפעלת המנוע בטורי עבודה נכונים לצורך קירור המים והשמן אך הורדת המהירות בצורה הידראולית וניתן להפליג במהירות של 0.5 קשר ללא סיכון שנהרוס את המנוע בהפלגה בטורים נמוכים, אפשרות זו מצוינת לאלו שאוהבים לגרור לאט ומעל ריפים.
לאחר סיום הדיג דאגנו כמובן לשטוף את כל הציוד במים מתוקים, ממיכל ענק ובצינור גמיש בנוחות מירבית, לא הצטרכנו להמתין ולעשות זאת על המזח במרינה. חורי ניקוז גדולים שמוקמו בצורה נכונה בירכתיים דאגו להוציא את המים במהירות וכשעגנו במרינה לא היה זכר למים והרצפה הייתה יבשה לגמרי.
 
אין ספק שיציאה לדיג ביאכטה בסדר גודל כזה הופכת את חווית השיט והדיג למשהו שאנחנו לא מכירים. חבל רק שלא נתפסו דגים.