סירה בכנרת – לקנות או לשכור?

אור שקד

בשנים האחרונות, נולדה אפשרות חדשה ומעניינת אצלנו באגם הצפוני, רלוונטית במיוחד לחובבי ספורט מוטורי ימי. לשכור סירה ליום כיף, מאובזרת בציוד גלישה ובליווי מפעיל או מדריך גלישה.
ברשימה זו אנסה לבחון את היתרונות והחסרונות של השכרה מול בעלות על סירה לספורט ימי בכנרת.
ראשית, ליתרונות הברורים: רכישת סירה עולה כסף, והרבה. מחירי סירות מקצועיות חדשות מגיעות למאות אלפי שקלים. רובנו משתמשים בסירות בתקופת הקיץ בלבד, השימוש הנפוץ הוא בסופי השבוע, לצערנו אנחנו לא יכולים להגיע כל סוף שבוע. בקיצור ימי השימוש בפועל מסתכמים במקרה הטוב בכמה עשרות בודדות.
על בעל הסירה לשאת בעלויות אחזקת הסירה: דמי אחסנת הסירה, טיפולי מנוע ותיקונים, ביטוח, רישוי, דלק ועלויות ציוד הגלישה. ההוצאה היקרה יותר היא הפחת וירידת ערך הסירה, סירה הנרכשת ב – 450 אלף ₪, עשויה לאבד בשלוש השנים הראשונות כשליש מערכה.
שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון הוא הטיפול הנדרש בעת השימוש השוטף. סירה מצריכה ניקיון, תדלוק, שמירה על שגרת טיפולים ותיקונים, פתיחת כיסוי הסירה בבוקר ההפלגה, הורדתה למים, העלאת הסירה בסוף היום וכמובן ניקיון, סידור הסירה וכיסוי הסירה בסוף היום. בקיצור הרבה זמן. כמובן שאפשר לשכור עובד שיבצע מטלות אלה – אך אז ההוצאה השנתית גדלה.
נעבור לאופציית ההשכרה. מלבד העובדה שלהרבה שייטים היא הכרח: להפליג בסירה שלך, לאפשרות זו יש חסרונות רבים. מטבע הדברים רוב הלקוחות מעוניינים בשכירת סירה בסופי שבוע. אך בסופי השבוע ההיצע מוגבל. השכרה בסופי שבוע מחייבת תיאום מראש ואם מדובר בתקופת הקיץ או החגים – זמן רב מראש. ספונטניות, במיוחד בקיץ, אינה אפשרית. מגבלה זו אינה קיימת כאשר אתם בעלי הסירה, אתם יכולים להיות ספונטניים, אם החותנת ביטלה בשבת בבוקר את ארוחת הצהרים המשפחתית – תוך שעה אתם בסירה.
עלויות השכרת סירה אינן נמוכות. כל ההוצאות אותן מנינו לגבי רכישת ואחזקת סירה פרטית חלות על בעל סירת ההשכרה. בנוסף, למשכיר, הוצאות נכבדות נוספות, סירה המשמשת להשכרה מצריכה רישיון וביטוח מיוחד והם יקרים משמעותית מאלו של סירה בבעלות פרטית. סירה מסחרית מופעלת על ידי מפעיל בשכר אשר שכרו מהווה מרכיב נכבד בעלות ההשכרה. כל הסיבות שמניתי גורמות לכך שעלות השכרת סירה לשעה יכולה לנוע בין 600 ל – 800 ₪.
 
השכרת סירה מחושבת לפי שעה. היא אינה מתאימה לבעלי סירות רבים המשתמשים בסירה במהלך יום שלם מהבוקר ועד לשעות אחר-הצהריים. במהלך יום זה השימוש בסירה יכול להיות לשעה – שעתיים של גלישה וביתרת היום הסירה עוגנת והמפליגים מבלים על הסירה ובמים עם חברים ומשפחה. כמובן שבמצב עגינה אין עלויות דלק. לעומת זאת תשלום שעת השכרה הוא קבוע בלי קשר להפעלת המנוע או לא.
ככל אפשר לומר ששכירת סירה מתאימה יותר ללקוחות שאינם משתמשים הרבה בסירה. מעבר לעלות הכספית, הנובעת מחלוקת הוצאות האחזקה וירידת הערך על פחות שעות שימוש, חשוב לזכור שסירות שאינן נמצאות בשימוש תכוף לרוב מתוחזקות פחות טוב.  
לאיזה שייט עדיף  לשכור סירות?
·         שייטים שמספר שעות השימוש בסירתם נמוך.
·         גולשים שהם פחות ספונטניים ויכולים לתאם לעצמם יום כיף בכנרת מספר שבועות מראש, מכיוון שהביקוש (לדוגמא במועדון שלי) הוא גדול במיוחד בסופי השבוע.
·         גולשים שיש להם אפשרות להגיע בימים פחות עמוסים – לרוב אמצע השבוע. מכיוון שהזמינות של השכרת הסירה גבוהה יותר.
·         שייטים חסרי ניסיון ימי. לשייטים ולגולשים חדשים מומלץ ביותר לשכור סירה בתחילת הדרך, במיוחד לפני רכישת סירה. המלווה שהוא סקיפר מקצועי או מדריך גלישה, יקדם מאוד את רמתם המקצועית הן כמשיטים והן כגולשים. הם יחסכו לעצמם טעויות רבות בתחילת הדרך אשר עלולות להיות יקרות וכואבות.
·         כמובן שייטים שאינם נהנים או מעוניינים בהתעסקות הנוספת, הכרוכה בלהיות בעלים של סירה – כמו ניקיון, תיקונים, טיפולים ואחזקה, ימצאו בהשכרה פתרון נוח.
חשוב להדגיש שלא כל בעל סירה יכול להשכיר את סירתו. בדיוק כמו רכב, לסירה המיועדת להשכרה נדרש רישיון מיוחד, ביטוח מיוחד ויקר, ויכול להשיט אותה רק סקיפר בעל רישיון מתאים לפעילות מסחרית (משיט 20 או 40). מי שמשכיר סירה ללא רישיון וביטוח מסחרי עובר עבירה פלילית. שוכר סירה כזאת עלול למצוא את עצמו ללא כיסוי צד ג' כלפי הנוסעים בסירה או כלפי סירות אחרות, לכן אם אתם מקבלים הצעה להשכרה ודאו שלמשיט ולסירה רישיון וביטוח כחוק.
שייט נעים ובטוח!
 
לסיכום:
כמה זה אמור לעלות: מחיר לשעת השכרה\ כולל ציוד גלישה מלא + מדריך עולה 800 ₪. אפשר תמיד לשלב גם אוכל, כבוד קל ועוד הרבה פינוקים אחרים בתוספת תשלום