וויקסרף – השיפורים הטכנולוגיים בסירות הסקי

אור שקד

היום ברור כי וויקסרף (גלישת גלים אחרי סירה) הוא הלהיט בענף הספורט הימי. תחום הוויקסרף הולך וגדל וחידושים ושיפורים טכנולוגיים צצים מכל כיוון, הן מבחינת הגלשנים והן מבחינת סירות הסקי והמוצרים המשלימים. בעקבות שיפורים אלו, אנו, הגולשים, גם המתחילים וגם המנוסים שבינינו, נהנים מגלישה מהנה, חלקה, קלה ובטוחה יותר! כתוצאה מכך אנו יכולים גם לשפר את רמת הגלישה שלנו. בכתבה הקודמת סקרתי את הנושא מהיבט ייצור הגלשנים וההבדלים בין סוגי הגלשנים. בכתבה זו בחרתי לסקור בקצרה את השיפורים הטכנולוגיים בתחום

תחום הוויקסרף אהוב עלי במיוחד, אני גולש בכנרת כבר יותר מ-20 שנה. לוויקסרף נחשפתי לפני יותר מ- 10 שנים והתמכרתי. הגלשנים, כפי שכתבתי בכתבה הקודמת (כחול 69), הולכים ומשתפרים משנה לשנה, הם עמידים יותר מעוצבים טוב יותר, איכותיים יותר ומספקים חווית גלישה מהנה ומספקת יותר. מי שמפתיע במיוחד בתחום הזה, אלו יצרני סירות הסקי. אני באופן אישי נדהמתי מהטכנולוגיה החדשה וכיצד היא משפרת את עולם הוויקסרף. לפנינו פירוט קצר של הטכנולוגיות החדישות בעולם סירות הסקי לשנת 2017.
הכנת הסירה לגלישה
כדי לגלוש וויקסרף, הסירה צריכה לייצר גל גדול וחזק יותר ממה שהיא מייצרת באופן טבעי. הנתון העיקרי שקובע את גובה הגל הוא משקל הסירה בעת הגלישה, סירה כבדה יותר – תייצר גל גבוה יותר, לכן כדי לגלוש וויקסרף יש צורך להגדיל את משקלה של הסירה.
אחת השיטות הנפוצות להגדלת המשקל בעבר הייתה באמצעות מילוי מיכלים במים (מיכלי באלאסט) בצד אחד של הסירה, אשר היו מכבידים על הסירה ו"משקיעים" אותה קצת במים וכך מגדילים את גל הירכתיים שהסירה מייצרת כדי שניתן יהיה לגלוש עליו. בשיטה זו היה צורך לכוון את מהירות הסירה, למלא את המיכלים באופן ידני באמצעות משאבות, שיטה נוספת להוספת משקל בסירה היא הושבה של האנשים בצידה האחד של הסירה. במידה והיו מתחלפים הגולשים והיה צורך לשנות את הצד בו גולשים (יש הגולשים מצידו הימני של הגל, ויש הגולשים מצידו השמאלי), היה צריך לרוקן את המיכלים המלאים ולמלא את המיכלים שנמצאים בצד השני של הסירה ובנוסף להעביר את האנשים לצידה השני של הסירה. כך או כך, זו הייתה פעולה ארוכה ומטרידה שהצריכה התעסקות רבה.
בסירות החדישות, תהליך הכנת הסירה לוויקסרף אורך שניות אחדות ומבוצע בלחיצת כפתור פשוטה, במחשב ניהול השיט בסירה בוחרים במצב "וויקסרף", וזהו, הסירה מוכנה. בפעולה זו המיכלים מתמלאים באופן אוטומטי, כל מערכות הסירה מתכווננות לגלישת וויקסרף, נקבעת מהירות הגלישה המתאימה, ואפשר להתחיל לגלוש. רוצים לגלוש בצד השני? ניתן להחליף צד בלחיצת כפתור.
שיפור משמעותי נוסף בסירות החדישות הוא הגדלת נפח מיכלי הבאלאסט בסירה  על מנת להכניס כמות גדולה של מים לסירה, פי 3 מבעבר, וכך להשקיעה אפילו עוד יותר בתוך המים וליצור גל יותר גבוה וחזק.
מערכת ייעודית לעיצוב גל אולטימטיבי לגלישה
הפיתוח הגדול והחשוב ביותר שעשו יצרני הסירות הוא מערכת ייעודית לעיצוב גל הוויקסרף. מטרתה העיקרית של מערכת זו היא לעצב את הגל האולטימטיבי לגלישה. המערכת נשלטת ממחשב ניהול השיט ומאפשרת באופן אוטומטי יצירת גל גבוה, יציב וחזק, החלפת כיוון הגלישה מצד אחד של הסירה לצידה השני ואף ניתנת לביצוע במהלך הגלישה עצמה. השיפורים האמורים הביאו לגיוון והוספת תרגילי וויקסרף חדשים, המבוססים על מעבר של הגולש מצידו האחד של הגל לצידו השני, תוך כדי גלישה בשילוב ובתזמון מדויק עם החלפת צד הגלישה. תרגילים אלה נקראים "מעבר" (Transfer).
בנוסף אציין כי בעבר, יצירת הגל נעשתה באמצעות הוספת משקל בצד אחד של הסירה, במטרה להטות את הסירה לטובת עיצוב הגל, פעולה אשר היוותה סכנה לכניסה של מים מצידי הסירה ועלולה אף לגרום להתהפכות הסירה. כיום, מערכות אלו מאפשרות הפלגה מאוזנת של הסירה, ללא צורך בהטייתה וכך הן בעצם מאפשרות הפלגה בטוחה יותר.
שליטה של הגולש במהלך הגלישה
הפיתוח האחרון בתחום הוא שלט רחוק או אפליקציה ייעודית לשעון חכם, אשר מאפשרים לגולש תוך כדי הגלישה לשלוט על מערכת הוויקסרף, לכוון את גובה ואורך הגל, צד הגלישה, מהירות ההפלגה ואף לשלוט במערכת השמע!
תוספות ואביזרים משלימים לסירות
גם בעלי סירות ישנות יותר יכולים להנות ממגוון הפיתוחים החדישים וזאת באמצעות מוצרים משלימים. בסירות בהן לא קיימת מערכת ייעודית לעיצוב הגל ניתן להתקין מכשיר מעצב גל, "וויקסרף שייפר" (Wakesurf Shaper). המכשיר מותקן בחלקו האחורי של דופן הסירה ומאפשר עיצוב גל מושלם לוויקסרף. רוצים לגלוש? מחברים את המכשיר במקום המיועד ומתחילים לגלוש. רוצים לגלוש בצד השני? מעבירים את המכשיר לצד השני וגולשים, רוצים לגלוש וויקבורד? מורידים את ה"וויקסרף שייפר" והסירה מוכנה לוויקבורד.
בסירות שבהם יש צורך בתוספת משקל ניתן להוסיף מיכלי באלאסט חיצוניים ומשאבת מים המתחברת לשקע החשמל בסירה. גם בתחום זה המשאבות חזקות ומהירות פי 3 מבעבר ומאפשרות זמני ריקון ומילוי קצרים משמעותית.
לסיכום, תחום הוויקסרף נמצא במגמת התפתחות ואני מאמין שהוא אף ילך ויגדל. זהו ספורט ימי כיפי ומהנה, קל לתפעול ומתאים לכולם.