איך להימנע מהחפה בכינרת?

ליאור אליהו

ככל שתחום השיט גדל וכמות הסירות בכינרת גדלה כך נגרמים יותר נזקים לכלי השיט. חשוב לזכור כי עם קבלת רישיון המשיט עדיין יש הרבה ללמוד, במיוחד באגם הכינרת, ואין חכם כבעל ניסיון. לצבירת ניסיון, חברים, דרוש זמן.

כל מי שמגיע לכינרת לומד מהר מאוד כי לכינרת חוקים וכללים שונים מאשר לים התיכון. משטר הרוחות באגם משתנה בהתאם לעונות השנה והשינוי עשוי להתרחש מרגע לרגע, כנרת רגועה ונינוחה יכולה להפוך לכינרת סוערת ורוגזת תוך מספר דקות.
 
בכתבה זו אני רוצה לנסות ללמד כיצד ניתן לחזות את מצב הכינרת וכיצד להימנע ולהגיע למצב בו יגרם נזק לכלי השיט שלכם.
 
בדקו את תחזית מזג האוויר מראש!
אני משתמש באתר windguru. אתר זה יודע לחזות את מצב הרוח במקומות שונים בעולם וגם בכינרת. כדי להיכנס לחיזוי באתר הכינרת יש לבחור תחת המילה spot את האיזור בו אתם רוצים לקבל תחזית. לגבי הכינרת יש כמה  נקודות ציון:
1.Wake up ski school Ein Gev  
2.Sea of Galilli .
 
כמובן שחיזוי אינו מדע מדויק אבל הוא נותן תמונת מצב ברורה מתי תגיע הרוח. את הנתונים ניתן למצוא בתוך הטבלאות בלינק שלwind guru . אני אישית מעדיף להסתכל בטבלה התחתונה בצד שמאל(WRF) , היא יותר מדויקת ונותנת חתך יותר רחב של שעות. מניסיוני הרב בטווח של חצי שעה, לפני או אחרי הזמן שניתן באתר החיזוי, תמיד תתחיל רוח.
 
הרוח תפסה אתכם בים
 התחילה רוח ואתם כבר במים וצריכים לחזור לחוף. אם אתם עוגנים בצידה המערבי של הכינרת והרוח תפסה אתכם בצד המזרחי, הפליגו במהירות בטוחה בזוית של 45 מעלות לגלים לכיוון הכללי אליו אתם רוצים להגיע. לא חייבים לשוט בקו ישר אל חוף הבית. עדיף להגיע בזווית הנכונה ביחס לגלים לאיזור הכללי ומשם לאחר חציית הכינרת להגיע לחוף היעד בהפלגה קרובה לחוף, שם הגלים נמוכים יותר.
אם הים ממש סוער וגלי אני ממליץ לנקוט משנה זהירות, לחגור לכל המפליגים אפודי ציפה ולהעביר אותם מחרטום הסירה אל החלק האחורי.
אם אתם משייטים בסירת ברך, הרימו מעט את הברך בכדי להגביה את חרטום הסירה. אל תעצרו את הסירה עם החרטום מול הגלים. לרוב כלי השיט בכינרת חרטום נמוך ובעצירה מול הגלים סיכוי גדול יותר לכניסת גל דרך החרטום פנימה לתוך הסירה.
גלי הכינרת הם גלים קצרים, כלומר המרווח בין גל לגל קצר והגלים עצמם אינם גבוהים, אבל השילוב בין חרטום נמוך וגלים קצרים מעלה את הסיכון ל"שתילת חרטום" והצפת הסירה במים.
דבר חשוב נוסף- עדכנו חבר או את החוף אליו אתם מפליגים במצבכם. כך אם תצטרכו סיוע יהיה מי שיוכל לצאת לכיוונכם.
 
האם לעגון את הסירה במזג אויר סוער? 
תשובה חד משמעית – אל תעגנו את הסירה כשאתם לא במרחק ראיה ממנה, קל וחומר אל תשאירו סירות במים כאשר יש רוח חזקה וגלים חזקים במזח. סיימו את היום והעלו את הסירה לחוף. העלאת הסירה לחוף חשובה ביותר בצידה המזרחי של הכינרת כאשר מתחילה רוח מערבית חזקה.
נתקלתי לאחרונה בכמה שייטים אשר לא קשרו את הסירה טוב או כאלה שהיו בקרבת החוף המזרחי והרוח והגלים תפסו אותם לא מוכנים. הסירות פשוט בצעו החפה על החוף או התיישבו על הסלעים, הוצפו במים ונזקים קשים נגרמו לסירות. במצב כזה הסירה אמנם מגיעה לחוף, אבל היא מלאה במים, משקלה מוכפל ואף יותר ולא ניתן לחלצה עד שהכינרת נרגעת, בדרך כלל למחרת.
בקשירת הסירה למזח ועזיבתה יש סיכון כי קיימת סבירות שמזג האוויר ישתנה והכינרת תהפוך לבנה מברבורי רוח. אני נתקל בלא מעט שייטים הקושרים את כלי השיט למזח והולכים לאכול במסעדה. הם אינם משאירים משגיח על כלי השיט או בקרבתו. הרוח מתחילה לנשוב במערב הכינרת ומגיעה מזרחה במהירות רבה, הרוח יכולה להגיע מצידה המערבי של הכינרת לצידה המזרחי תוך זמן קצר מאוד!
כלי השיט במצב של רוח וגלים במזח עלול להתנתק מהמזח, ויותר חמור הוא עלול לטבוע במזח כתוצאה מחדירת מים מהחרטום. זכרו! מספיק גל גדול אחד בכדי לקרוע את חבל הקשירה ולגרום לסירה להגיע לחוף תוך שניות בודדות. מעבר לנזק לסירה שלנו עלול להיגרם גם נזק לסירות האחרות העוגנות במזח!
יש חבלי קשירה מיוחדים שניתן לרכוש בכדי לקשור את הסירה. אבל גם איתם אין להשאיר את הסירה קשורה למזח במצב של ים סוער וגלי.
בנוסף השתמשו בברווזי הקשירה המיועדים לכך בכדי לעגון את הסירה. גשר הסירה ומקומות אחיזת הידיים אינם מקומות קשירת חבל רתיקה למזח.
הפליגו בבטחה חברים והימנעו משייט ברוח מערבית חזקה. הקפידו על תכנון נכון של ההפלגה ובדקו את תחזית מזג האוויר. כך תוכנו גם ליהנות מימים ארוכים במיוחד בהן הכינרת מפנקת ומאפשרת פסים ארוכים ובטוחים עם הרה קפיצות וזינוקים.