כל מה שרצית לדעת על שקלים גמישים

גיורא קדר

מהם שקלים גמישים? שקלים גמישים (באנגלית Soft Shackels ) הם מוצר פשוט, חבל קצר עם לולאה בקצהו האחד וקשר בוהן או קשר דומה בקצהו האחר. השחלת הקשר ללולאה סוגרת את השקל הגמיש, אם זה כל כך פשוט (וגם זול) מדוע לא החלו להשתמש בשיטה זו כבר לפני עשרות (או מאות) שנים, כדי לענות על שאלה זו נחזור לעבר.

מהם שקלים גמישים? שקלים גמישים (באנגלית Soft Shackels ) הם מוצר פשוט, חבל קצר עם לולאה בקצהו האחד וקשר בוהן או קשר דומה בקצהו האחר. השחלת הקשר ללולאה סוגרת את השקל הגמיש, אם זה כל כך פשוט (וגם זול) מדוע לא החלו להשתמש בשיטה זו כבר לפני עשרות (או מאות) שנים, כדי לענות על שאלה זו נחזור לעבר.

השקלים הראשונים היו עשויים ממתכת יצוקה אשר מגבלתה העיקרית הייתה עמידותה החלשה בפני חלודה. בתחילת המאה העשרים, לפני כמאה שנה, החלו לגלוון את שקלי המתכת. הגלוון היא פעולת ציפוי מתכת, בדרך כלל באבץ חמצני, פעולה זו מאטה מאוד את תהליך השיתוך (אשר אחת מתוצאותיו היא ההחלדה). שקלי המתכת ואבזרי המתכת המגולוונים שמשו במשך עשרות שנים את צרכי הימאים והשייטים. מהפכת פלדת האל חלד (נירוסטה) החלה לפני כ 50 שנה אך עברו שנים לא מעטות עד להחלפת אביזרי המתכת אשר שימשו לשיט לפלדת אל חלד.
המהפכה הבאה התרחשה לפני כשלושים שנה, מדענים פיתחו חומרים פלסטיים הנקראים חומרים פולימרים, בעלי משקל מולקולרי גבוה מאוד, אשר בתעשייה נקראים בראשי התיבות VHMWPE. תכונות החוזק של חומרים פלסטיים אלו לעומת מתכת באותו משקל גבוהות פי עשרים! חומרים אלו שימשו לייצור חבלים אשר הוכנסו לשימוש בשיט הסופר-תחרותי, כמו יאכטות האמריקן קאפ ודומיהן. בין השאר החליפו חבלים אלו את היתרים (ונטות), מהלך אשר רבים הגדירו כמהפכה. 
חבלי ה-vhmwpe  הנפוצים הם מתוצרת חברה הולנדית ונקראים בשם דיינמה (Dyneema). למרות מחירם הגבוה, לחבלים אלו שימוש נרחב בעולם התעופה, שינוע מטענים וגם כפי שציינו בעולם השייט התחרותי. תכונותיהם הבולטות של חבלי הדיינמה הם עמידות יוצאת דופן לכל הצרות שיכולות להיגרם על סיפון כלי השיט שלנו: שחיקה עקב חיכוך, עומסים גבוהים ופתאומיים, החלשה עקב קרינת קרני השמשUVI) ) ותקיפת חומרים כימיים ובראשם המלח. חבלים אלו הם בלתי מתיחים, כלומר: תחת עומס הם אינם מתארכים והם עמידים לעומסים משתנים, במילים פשטות: לחבלים אלו עמידות גבוהה לעייפות החומר. יתרון משמעותי נוסף הוא המשקל הנמוך של חבלי הדיינמה לעומת כבלי פלדת אל חלד או חבלים אחרים בעלי עומס קריעה דומה.
כמובן שחבלי הדיינמה  אלו אינם משתתפים במשחק הגלווני בכלי השיט וזהו אחד מיתרונותיהם. כידוע, במצב של תווך מוליך חשמל, כמו מים, מתכת רכה מתאכלת על ידי מתכת קשה. לשם כך, בתחתית כלי השיט שלנו, מותקן אבץ (צינק) שתפקידו להתאכל במקום המדחף. גם אביזרי הסיפון (כמו בקבוקי המתיחה וכבלי פלדת האל חלד המחוברים אליהם) חשופים לאיכול, במיוחד כשהם לחים כתוצאה משטיפת מי מלח או לחות רבה באוויר.
חבלי הדיינמה מיוצרים היום על ידי יצרנים רבים המשלבים בחבלים גם חומרים אחרים כדי ליצור חבלים המיועדים לשימושים שונים. לדוגמה: אם מעוניינים להשתמש בחבל דיינמה כמיתר, חשוב לייצר אותו כשהוא מצופה בחומר נוח ונעים לאחיזה, גם  מעלנים וחבלי רתיקה חייבים להיות בעלי תכונות אלו, לעומת זאת חבלי דיינמה המשמשים כיתרים אינם חייבים להיות כאלה.
 אם חבלי הדיינמה כל כך טובים, מדוע לא רואים רק חבלי דיינמה בעולם השיט? התשובה טמונה באמרה של אימי ז"ל: "כל דבר טוב עולה הרבה כסף". וכן – כבר אמרנו – שמרנות. סביר להניח שיעברו עוד שנים טובות עד שנראה שימוש בחבלי דיינמה ביאכטות מיצור סידרתי. יתכן שכמו בייצור חומרים אחרים, ייצור בקנה מידה גדול יותר יוזיל את המחיר.
שקלים גמישים-שימוש מיטבי בחבלי הדיינמה.
מומחים לחיבל ממליצים להשתמש בשקל גמיש בכל מקום שבו התושבת אליה מתחבר השקל עשויה מחומר החלש מפלדת אל חלד, לדוגמה: שקל האמור להתחבר לתושבת התורן העשויה יציקת חמרן (אלומיניום), שקל גמיש לא יגרום נזק שחיקה לחמרן. חשוב לזכור כי גם במצבים בהם מתחבר השקל הגמיש לחומרים קשיחים כמו פלדת אל חלד, לדוגמה: בסיסי היתרים שעל הסיפון, עמידותו לשחיקה עולה על שקל פלדת העל חלד. שימוש נוסף הוא לאבטחה. לדוגמה: אבטחת הדינגי כשהיא על הסיפון. ניתן להכין שקל גמיש בכל אורך ולחסוך זמן קשירה. יתרון נוסף של השקל הגמיש הוא בזמן הקצר הדרוש לפתיחתו ונעילתו לעומת הזמן הדרוש להברגת ופתיחת שקל המתכת. בכל מקרה בו השקל עלול להתחכך בגוף כלי השיט או בתורן כדאי להעדיף את השקל הגמיש למניעת שריטות ושפשופים מיותרים. לדוגמה: גלגילת המיתר הראשי המקובעת לסיפון או חיבור המעלן למפרש אשר עלול לגרום לתורן נזק במידה והמעלן הרפוי מתחכך בתורן. לפתיחת שקל גמיש אין צורך במפתח שקלים וניתן לפתוח אותו גם בידיים רטובות.
לאיזה שימושים שקלים גמישים אינם מתאימים? במקרה של לחץ קבוע על השקל. לדוגמה: כאשר שני קצוות של חבל נמצאים במתח קבוע. במקרה כזה יהיה קשה לפתוח את הקשר הגמיש ולשקל המתכת יש יתרון עליו.
נחזור לעניין המחיר. כבר ציינו שחבלי הדיינמה יקרים מאוד. אך כשמדובר באורך קצר ביותר הנדרש לשקל הגמיש, נושא זה הוא זניח. לכן מחירו של השקל הגמיש זהה למחירו של השקל הקשיח. מחירו של שקל 10 מ"מ קשיח בישראל הוא 97 ₪, מחירו של שקל גמיש 9 מ"מ הוא 90 ₪. לשני השקלים עומס קריעה שווה ושניהם מיוצרים על ידי יצרנים בעלי מוניטין.
מה עומס הקריעה של חבל דיינמה לעומת חבלי פוליאסטר?
לחבל דיינמה בקוטר 5 מ"מ (Excell 12 TY0002 SK78) מתוצרת היצרנית הבריטית מרלו עומס קריעה של 1.83 טון. לחבל פוליאסטר (BOB) בקוטר 6 מ"מ של אותו יצרן עומס קריעה של 0.9 טון. רק לשם המחשה: כננת מיתר  ST55מתוצרת לומאר (Lewmar ( מתוכננת לעמוד בעומס עבודה בטוח של 1.5 טון בלבד.
כבר כתבנו שענף השיט מתאפיין בשמרנות ויעברו כנראה שנים עד שנראה שימוש בשקלים גמישים בקנה מידה נרחב, כמו חידושים רבים בשיט היאכטות התחרותיות יובילו את השוק מכיוון שביאכטות תחרותיות המשקל הוא פקטור מוביל. עד שהיצרנים יתחילו לספק את היאכטות והמפרשיות כשהן מזוודות עם שקלים גמישים, בדקו אתם את היאכטה שלכם. בכל מקום בו אתם מבחינים או חוששים מחיכוך או שפשוף של שקל במתכת – החליפו לשקל גמיש.          
 
 
המודעות לחבלי דיינמה נמצאת בעלייה.
איתן פרידלנדר, מנכ"ל ימית סחר יבואנית הציוד הימי הוותיקה, שייט אולימפי בעבר ושייט תחרותי פעיל:
המודעות בישראל  לחבלי דיינמה עלתה מאוד בשנתיים האחרונות. בשנים הראשונות להופעת חבלי הדיינמה לישראל  אנשים התקשו להבין את יתרונם ולא היו מוכנים לשלם את הפרש המחיר הגבוה לעומת חבלים רגילים. המגמה הזו משתנה. שייטים המגיעים למועד בו יש צורך להחליף חבלים מודעים ליתרון המשקל העצום של הדיינמה. יאכטה מפרשית רגילה באורך של 40 רגל מצוידת במאות מטרים של חבלים: מעלנים, מיתרים, חבלי צמצום, חבלי רתיקה, חבלי עוגן ועוד. החלפתם בחבלי דיינמה יכולה לחסוך עשרות אחוזי משקל מסך משקל החבלים ביאכטה. כאשר לוקחים בחשבון שחלק נכבד ממשקל החבלים נמצא בגובה רב מעל הסיפון, אפשר לתרגם את החיסכון למונחים של תוספת שטח מפרשים או לחילופין לחסכון במשקל הדרוש לאיזון היאכטה. אני צופה שהשימוש בחבלי דיינמה ילך והתרחב.