חבל במדחף – לא נעים – לא נורא

מאת : עופר שלטר

מי מאיתנו לא תפס במהלך ניסיונו הימי חבל או רשת דייג או סתם שק ניילון - במדחף ? עופר שלטר מסביר איך להימנע ונותן טיפים כיצד להיחלץ ממצב לא נעים – אך גם לא נורא.

גם לי נתפס חבל במדחף ודווקא ביום שבת יפה עם תנאי הפלגה טובים.הייתי בעיצומו של שיעור שיט ובזמן הפלגה במפרשים ראינו מול החרטום ג'ריקן צף. כיוונו את החרטום בכדי לא להתנגש בו. כאשר עברנו אותו, הג'ריקן תפס מהירות והחל במרדף אחרינו. לא צריך להיות סקיפר מנוסה כדי להבין שתפסנו חבל במדחף.
באותו רגע היינו בעומק של 25 מטר. החלטתי לאבטח את הג'ריקן לסיפון, להמשיך בהפלגה בכדי להתקרב לחוף, לעגון ולטפל במצב. הפלגנו בעזרת חלוץ והגענו לעומק 15 מטר. עלינו לרוח גלגלנו את החלוץ והתחלנו בתהליך העגינה. לא הייתה בעיה להשתמש בכננת החשמלית מכיוון שאפשר היה להפעיל את המנוע בהילוך סרק. אחרי שווידאנו שהעוגן נתפס,נתתי לאחד התלמידים את האחריות לוודא שאף אחד לא מתניע את המנוע. אני מכיר כמה מקרים שבהם אנשי צוות "ניסו לעזור "בדרך הלא נכונה ופגעו בצולל. עשיתי את הבלתי נמנע וצללתי. בדרך כלל אני שמח לקפוץ למים אך לצערי באותו התקופה היינו בעייצןמה של מתקפת  מדוזות. שמרתי על חיוך וקפצתי עם מסכה וסכין.
לשמחתי הייתה לידי עוד יאכטה של "דרך הים" והמדריך קפץ ועזר לי.
לאחר כמה ירידות ועבודה חיתוך קשה על החבל המהודק מסביב למדחף, שחררנו את החבל ויכולתי לעלות לסיפון עם הג'ריקן, שאריות החבל וסיפור עם סוף טוב. ליאכטה בה הפלגנו יש מדחף ברך (S – Drive). המשמעות היא שיש לוודא באופן ודאי שהחבל לא קרע את האטם בחיבור בין המדחף לברך. חשש זה יותר מציאותי כאשר חוט דייג מתלפף על הציר, מכיוון שהחוט דק מספיק על מנת להיכנס ביו האטם והציר.במקרה כזה התוצאה תהייה כניסת מי ים לתיבת ההילוכים.זאת תקלה המחייבת את הוצאת כלי השיט מהמים והחלפת האטם.הפלגה עם מים בתיבת ההילוכים אפשרית לטווח קצר אך מחיבת טיפול.כאשר חבל הנתפס בכלי שיט בעל מדחפי ציר, החשש הוא לעיקום הציר. כאשר המדחף מסתובב במהירות גבוהה ומסתבך בחבל, בלימה פתאומית עלולה לעקם את הציר. במקרה כזה הייתי מאד חושש ממצב שהמדחף יגיע לגוף הסירה, יפגע ויצור חור בגוף,או שעקב עקום הציר יפגע האטם.בשני המקרים יש סכנה של הצפת כלי השיט.לכן אני מציע מיד עם תפיסת החבל לוודא שאין פגיעה בגוף או באטם.על פעולה זאת יש לחזור לאחר שחרור החבל ,הנעת המנוע ושילובו למצב התקדמות.חשוב מאוד לוודא שאין רעידות .רעידות מעידות על ציר שיצא מאיזון.במקרה כזה יש לפנות מיד למכונאי.אם אין ברירה וחייבים להפליג במצב זה יש לשמור על מהירות נמוכה ככל הניתן תוך מעקב צמוד על מצב כניסת המים דרך הציר.  
בזמן הפלגה מפרשים רגילה מומלץ לשלב את המנוע המדומם לאחור ולנעול את המדחף כך שלא יסתובב בזמן הפלגה. זאת כדי למנוע מצב שבו נתפוס חבל במדחף והחבל הסתבך מיד בציר המסתובב. ביאכטה בה הפלגנו אנו, יש הוראת של יצרן הברך שאין לנעול את המדחף בשילוב לאחור, מכיוון שהלחצים הנוצרים מהמים אינם בריאים לגלגלי השיניים בברך.ביאכטות מדגמים אלו מומלץ  לנעול את המדחף כאשר אנו חולפים על פני עצם זר או כאשר אנו מזהים חבל צף  במים.
לאחר מכן יש לשחרר את הנעילה.
בעיה כזאת אינה קיימת ביאכטות בעלות ציר. ולכן בהן מומלץ לנעול את הציר בכל זמן ההפלגה במפרשים.
חשוב ! במצב של HEAVE TOO אל תצללו . הסירה ממשיכה להתקדם ואתם עלולים למצוא את עצמכם רחוקים מהיאכטה.
לרוב המקרים אותם תארנו הם מצבים של ביש מזל וקשה להתחמק מהם. בזמן הפלגה בלילה קשה עוד יותר לזהות חבלים צפים במים. אך עדיין חובה עלינו לצפות ולהיות ערניים.
ישנן דרכים למזער את הסיכון לתפיסת חבל במדחף. החשוב שבהם הוא מניעת "גול עצמי".כלומר,הסתבכות בחבל שנפל או השתחרר מהיאכטה שלנו.לכן הפעולה החשובה ביותר היא באבטחת כל החבלים שעל הסיפון. כל חבל התקשרות,חבל פנדר או מיתר  צריך להיות מאובטח לסיפון או מאוכסן.
 
ומה אם אני בסירת מנוע?
ראשית, לדייגים שבינינו. היזהרו, במשך השנה האחרונה שמעתי על מקרים רבים שבהם נתפסו חוטי דיג במדחף. לרוב זה קורה מחוסר תשומת הלב למיקום החוט יחסית לסירה.
בלב ים הבעיה קטנה יחסית בתנאי שאינכם בקרבה מסוכנת לחוף ומזג האוייר לא נגדכם.בים הפתוח יש זמן ומרחב. במידה ויש מנוע עזר, ודאו כי חתכתם ככל הניתן את שרך החבל והתקדמו בעזרת מנוע העזר למרינה או לקרבת החוף. במידה ולא ניתן לחתוך את החבל (או את הרשת או את שק הנילון..)או אם אין ברשותכם מנוע עזר או מנוע נוסף השליכו את העוגן גם בלב ים והיסחפו לחוף. העוגן ינעץ מתי שהוא וגם יאט את ההסחפות. בנוסף, תמיד ניתן להתקשר ולבקש חילוץ.
 
ומה בזמן תמרון בתוך המרינה?
במרינה לרוב אין זמן ואין מרחב תמרון. חישבו על גישה לרציף במורד הרוח כאשר הרוח נושבת בעוצמה של 20 קשר ואז העניינים מתחילים להסתבך. בנוסף לכך, במרינה לעיתים אנו מפעילים מנוע במהירויות סיבוב גבוהות כך שחבל במדחף עלול להתלפף בעוצמה אדירה והנזק עלול להיות גדול עוד יותר.
חישבו איזה עוצמת בלימה זו ואילו כוחות פועלים על הציר בעבודה של 1300 סל"ד.
במקרה של חבל במדחף בתוך מרינה הייתי מציע "לפנדר" ככל הניתן את הצד שיפגע ברציף. תפסו כל פנדר, כרית ומזרון בכדי להגן על גוף היאכטה מכיוון שאין דרך אחרת לעצור. לרוב אין מספיק זמן לפרוש מפרש, ובכל מקרה לא הייתי ממליץ לכם לעשות זאת.
לכן מומלץ להיקשר ולהתחיל בבקרת נזקים ולהתכונן לצלילה. במקרה של מעגן או מפרץ עם עוגנים מתים, אל תמהרו לשחרר את החבל התקוע. יש סיפור על זוג בירח דבש שלהם שעלה על חבל בקריביים. הבחור אוטומטית ותוך לחץ שחרר את היאכטה מהחבל ומיד  נסחף ללא מנוע וכעבור כמה דקות עלה על שרטון במורד הרוח.
המסקנה: לוודא שהיאכטה רתוקה היטב לפני שמתחילים לשחרר את החבל מהמדחף.
 
בסופו של יום, יש לכם עולם ומלואו מתחת לקו המים. לכל יאכטה יש מיבנה ואביזרים תת מימים בצורות וגדלים שונים. שדרן מלא, Bulb keel, מדף הגה עם skeg, מדף הגה בעל ציר חיצוני, מדחף ציר ומדחף ברך. לכל חלק יש גם צד פנימי שדורש תשומת לב. אם נפגע גורם מחוץ ליאכטה צריך לוודא שבפנים אין כניסת מים או נזק. את רוב הפגיעות אפשר למנוע, רק צריך מספיק תשומת לב לפרטים כמו: חבלים חופשיים על הסיפון, עצמים צפים במים או תכנון קורס ההפלגה שלך.   
 
לעיתים אנו השייטים עומדים בפני "בוחן פתע". מצב שהוא לרב פתאומי ולא שגרתי. מתי שהוא בעבר למדנו כיצד לפעול במצב כזה או אחר, אך מי זוכר? כאשר מגיע בוחן הפתע, תנשמו עמוק ותחשבו לפני שאתם מבצעים או נותנים הוראות לביצוע. אם יש זמן ואפשרות, אל תהססו לקבל עצה או סיוע טלפוני או במכשיר הקשר. לאבד את היאכטה או לגרום נזק שיכול היה להימנע זאת בושה גדולה יותר.
 
עשרת הדיברות למניעת תפיסת חבל המדחף
  1. אחסן במקום סגור או מאובטח את חבלי הרתיקה,העגינה,הגרירה המיתרים וכל חבל אחר.
  1. אחסן במקום סגור את הפגושים שאינם בשימוש.
  1. אם ניתן, הרכב סכין ((Cutter על ציר המדחף. הוא פותר חלק גדול של הבעיות.
  1. ודא קיום תצפית נאותה ביום ובלילה.במיוחד בעת תמרוני גישה ויציאה.
  1. בעת תמרון במרינה או במפרץ ובמיוחד בראות לקויה, הפלג במהירות האיטית ביותר בה ניתן לבצע את התמרון.זכור,חבל המתלפף במהירות איטית קל יותר לשחרר.
  1. כאשר הינך שומע \ מרגיש \ חושד שתפסת חבל, הוצא מיד את המנוע ממצב הצמדה (העבר לניוטרל). לעולם אל "תנסה" לשחרר את החבל בעזרת המנוע – הוא רק יסתבך יותר.
  1. בסירות מנוע מהירות או ביאכטות עם מנועי ברך, יש לבדוק היטב ששרידי חבל לא נכנסו לאטם. יש לבדוק היטב שאין כניסת מים לשמן.
  1. מיתריי המפרשית חייבים להיות מאובטחים למעבירים, כך שבעת נפנוף או קריעת מפרש הם לא יגיעו למדחף.
  1. כאשר הינך מבחין בספינת דייג בין אם עוגנת או מפליגה ודא כי אינך מתקרב ייתר על המידה,זאת כדי להימנע מעליה על  הרשת או חוטי הדיג.אותו כלל חל על כלי שיט עוגן או מצוף.
  1. בעת גרירה יש למנות איש צוות אשר יקפיד לדווח על סכנת תפיסת החבל .במידה ואנו מתמרנים עם כלי שיט ניגרר יש לאסוף את עודפי החבל.