המדור המשפטי - רישום כלי שיט

עו״ד מירב נור

בבואנו לרכוש כלי שיט חדש, שאלת רישום כלי השיט עולה בשלב די מאוחר יחסית. אולם זו שאלה שאין להקל בה את הדעת, מכיון שלרישום כלי השיט יש משמעויות רבות. כישראלים הרישום בדגל ישראלי הוא המהיר והקל ביותר. אולם, לטובת אלו שרוצים לרשום את כלי השיט שלהם בישראל אולם אינם יכולים, בין אם בשל גילו של כלי השיט (מדינת ישראל מגבילה את הרישום לכלי שיט שגילם אינו עולה על 10 שנים) או בשל כל סיבה אחרת, מומלץ לקרוא את הכתבה הבאה העוסקת בחובת רישום כלי שיט.

סעיף 92 לאמנת האו"ם על דיני הים משנת 1982 (The 1982 United Nations Convention on the Law of the Sea UNCLOS) כמו גם סעיף 6 לאמנת הים הפתוח משנת 1958 (Convention on the High Seas 1958) מתייחסים לרישום כלי השיט באופן זהה וקובעים כי כלי שיט יפליג תחת דגל של לאום אחד בלבד (למעט חריגים) ויהיה כפוף לסמכות השיפוט ולדינים של אותו לאום. כלי השיט לא ישנה את הדגל אותו מניף במהלך הפלגה או עגינה בנמל, אלא במקרה של החלפת בעלות או שינוי ברישום. מדינת ישראל לא אישרה את אמנת דיני הים משנת 1982 אבל חתומה על אמנת הים הפתוח משנת 1958.
 
מאז שנות ה-50 נמצא בשימוש המונח "דגל נוחות" (Flag of Convenience) המתייחס להשתייכותו הלאומית של כלי השיט ולדגל אותו מניף כלי השיט, השונה מההשתייכות הלאומית של בעליו של כלי השיט. הסדרי הרישום של כלי השיט בדגל נוחות תורמים הן למדינת הרישום והן לבעלי כלי השיט: המדינות הרושמות נהנות מכך שרישום כלי השיט הזר מהווה מקור הכנסה משמעותי למדינה (הכנסות מדמי רישום במטבע זר ואגרה שנתית), ואילו בעל כלי השיט מוצא מקלט מס ותקנות פחות מכבידות בכל הנוגע לתפעול כלי השיט. הסיבות לבחירת דגל נוחות כוללות, בין היתר:     

·         הדגל הזר מאפשר הכרה בינלאומית ואפשרות עגינה בכל נמל.
·         בכלי שיט הנושא דגל נוחות אין קביעה למספר אנשי צוות אוניה.
·         עלויות תפעול כלי השיט נמוכות יותר.
·         דרגות שכר ותנאים סוציאליים להעסקת עובדים זולות יותר. 
 
רישום כלי השיט בדגל זר ייעשה בד"כ ע"י הקמת חברה זרה ורישום כלי השיט תחת אותה החברה. הסיבות העיקריות לרישום כלי שיט תחת דגל זר באמצעות חברה זרה הן:  
·         שיקולי מס.
·         התאגדות מהירה ופשוטה כחברה פרטית מוגבלת במניות.
·         פשטות בהקמה, ניהול וסגירת החברה.
·         הליך הרכישה, מכירה או העברת הבעלות של כלי השיט פשוט וזול יותר.
·         אחריות אישית מוגבלת.
·         חיסיון בעלי מניות ודירקטורים (אפשרות לשרותי נאמנות של דירקטור ובעל מניות);
·         רגולציה מקומית נוחה.
·         אין חובת דווח שנתית במדינת הרישום.
 
כיום ישנן מדינות רבות המציעות תנאי רישום נוחים וזולים יחסית. בין המדינות האטרקטיביות ביותר לרישום דגל הנוחות והחברה הזרה בולטות: גיברלטר, פנמה, איי סיישל, איי הבתולה הבריטיים (BVI), איי מרשל ועוד, בהיותן מקלטי מס "טהורים" (Tax Havens). עצם רישום החברה הזרה הינו הליך פשוט יחסית, כאשר עלות ההחזקה השנתית של החברה משתנה בין מקום אחד למשנהו, אך לרוב מדובר בהוצאה של כ- 1000-2000 דולר בשנה.
 
ישנם שיקולים שונים שיש לשקול בבחירת מדינת הרישום, וביניהם בעיקר שיקולי מיסוי אך גם דרישות משפטיות לרישום ותחזוקה, עלויות רישום ואחזקה ועוד קריטריונים מסחריים שונים. למשל, ייבוא כלי שייט לישראל חייב במע"מ בשיעור 18% ממחיר כלי השיט (לאחרונה אף התבשרנו על מס חדש בשיעור של 15% על יבוא יאכטות לישראל). יש לשים לב כי גם אם כלי השייט נרשם על שם חברה זרה, החברה הזרה תחוב במע"מ אם כלי השייט ייחשב כמיובא לישראל. כן, תושב ישראל המבקש להחזיק כלי שייט תחת חברה, בין חברה זרה ובין חברה ישראלית, יתחייב בהגשת דו"חות שנתיים למס הכנסה, ומי שאינו חייב בהגשת דו"חות מסיבה אחרת צריך להביא זאת בחשבון. לפיכך, חשוב ומומלץ מאוד לקבל ייעוץ משפטי ומיסויי מקדים בטרם ביצוע הליכי הרישום הן של כלי השיט והן של החברה הזרה שכלי השיט יהיה בבעלותה.  
 לכן, כשאתם עוד בתהליך רכישת כלי השיט, לפני לחיצת היד והשקת כלי השיט מומלץ להתייעץ עם עורך דין שיוכל לייעץ לכם בנושא פתיחת החברה ורישומה בחו"ל. עורך הדין יוכל גם לסייע בכל שלבי העסקה ולכן מומלץ לערבו בשלב מוקדם ככל הניתן.
  
מאמר זה נכתב להעשרה כללית בלבד, ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת ספציפית.
בכל נושא ספציפי ניתן לפנות לעוה"ד הרלבנטיים במשרד נשיץ, ברנדס ושות': עוה"ד פ.ג. נשיץ ומירב נור המתמחים במשפט ימי וספנות ועוה"ד זיו נויפלד, המתמחה במיסוי בינלאומי ובהקמת חברות בחו"ל. טלפון ליצירת קשר 03-6235022".