דייג אוהב דגים 19#

יוסי חזום

כללים לבחירת סירת דיג

לקנות סירה המתאימה לדייג אינו דבר של מה בכך. יאכטה, סירת גומי, סירת מרוץ יכולות לשמש לדיג, אולם האם הן מיועדות לדיג? כתבה שכדי לכל דייג מתחיל לקרוא לפני קנית הסירה הראשונה.
רכישת סירת דיג הינה החלטה מורכבת ובעלת משתנים רבים. בבואנו להחליט איזו סירת דיג מתאימה לנו עלינו לדעת ולהגדיר נכון קודם לרכישה מה הן דרישותינו. במאמר זה אנסה להדגיש מספר נושאים חשובים שעל כל אחד מאיתנו להתייחס אליהם קודם לרכישת סירת דיג. הרי כידוע רכישת סירה זה תהליך קל, קצר ומהנה אבל מכירת סירה מאידך, זה תהליך קשה ארוך ולפעמים כואב. שלא לדבר על הנזק שאנחנו עלולים לגרום לסירה שלנו במידה והיא אינה מתאימה לדיג. 
 
אורך הסירה
לאורך הסירה ישנן משמעויות רבות שהחשובה שבהן היא סיווג כושר השיט של הסירה.
סירה מנועית עד 8.5 מטר יכולה להתאים לסוגי רישיון משיט מסוג 12 ו- 13. המשמעות היא שלאדם שאינו מחזיק ברישיון כזה, יש אפשרות להשיגו בזמן קצר יחסית ובעלות שווה לכל נפש במסגרת לימודית של לימודי תיאוריה, לימוד מעשי ולבסוף מבחן רישוי.
סירות מנועיות שאורכן עולה על 8.5 מטר נחשבות כבר כספינות ורישיון המשיט הנדרש להפעלתן הוא מסוג 30 ומעלה (סקיפר). לצורך הוצאתו נדרשים לימודים מורכבים, ארוכים ויקרים יותר.
אורך הסירה ונפח המנוע מהווים גם משקל מכריע וחשוב בהגדרת תחום השיט של הסירה. סירות קטנות ובעלות מנוע עם הספק קטן יוגבלו במרחק ההפלגה שלהם מקו החוף. סירות גדולות יותר יקבלו כושר שייט למרחק רב יותר, וספינות יוכלו לקבל לרוב גם כושר שיט בינלאומי שאינו מגביל אותן באיזור השייט.
דיג שחשקה נפשו בהפלגת דיג חד יומית או בת מספר שעות לאורך החוף ובמרחק קצר מהחוף יוכל להסתפק בסירה קצרה של 5-6 מטר. דיג שרוצה להפליג למרחקים גדולים יותר ולצאת לזמן ארוך יותר, יצטרך לחשוב על כלי שיט גדול יותר ובעל תחום שיט נרחב יותר או תחום שייט בלתי מוגבל. אורך הסירה גם משפיע כמובן על רוחב הסירה ועל משקל הסירה ולרוב גם על יציבות הסירה בים, אבל זה כבר ענין לכתבה אחרת. 
 
מנועית או מפרשית
אוהבי הים השקט והמפרשים המתוחים לעולם לא יפליגו בסירת מנוע רועשת ובעלת מערכת התנהגות שיווי משקל ויציבות שונה משל מפרשית. לכל דבר ישנו מחיר וגם כאן נצטרך לחשוב מה עדיף על מה. סירת מפרש שתשמש אותנו כסירת דיג יכולה לחסוך לנו ממון רב בעלות הדלק בשימוש היומי החודשי והשנתי, אך מצד שני נבזבז זמן ארוך בהרבה יותר כדי להגיע לאזורי הדיג ולחזור מהם וזמן כידוע הינו מצרך יקר ונדיר כיום. חיסרון נוסף לסירת המפרש מול סירות המנוע הוא " שטח העבודה" (ארחיב בהמשך) כלומר אותו שטח בירכתי הסירה שבו אנו יכולים לעמוד לבצע את כל המטלות הכרוכות בדיג. שטח זה במפרשית כמעט ואינו קיים ובמידה והוא קיים נמצאות בו מערכות היגוי, גלגלות, חבלים וכו' שיכולים להפריע לנו במהלך הדיג. סירת מנוע מנווטת אל היעד במהירות ובקו ישר ומגיעה חיש קל לאזור הדיג. זמן ההגעה הוא מרכיב חשוב ביותר, בייחוד השכם בבוקר כשרוצים להגיע עם אור ראשון ליעד. הבדל נוסף בין מנועית למפרשית הוא מערך המפרשים שמכתיב לרוב את כיוון ומהירות ההפלגה ויכול להפריע בעת ביצוע דיג מסוגים שונים ובעיקר מסוג "טרולינג" (ז'ירז'ור) שבו כיוון ההפלגה ומהירות ההפלגה חשובים ונדרשים להבאת הדג בבטחה לירכתי הסירה. 
 
גוף הסירה
ישנן כידוע סירות רבות שנבנו על ידי יצרנים שונים ולמטרות שונות ומגוונות, אשר מיובאות ארצה.במהלך השנים יצא לי להיתקל בסוגים שונים ומשונים של סירות דיג.
לא אלאה אותכם בהבדלים בין פיברגלס/ ברזל ועץ אבל חשוב לי להדגיש כי סירות גומי למיניהן, סירות מתנפחות מסוגים שונים בעלות רצפה קשיחה או רצפה מתפרקת, מהוות סיכון גדול למי שמתעתד לדוג בים. הסיכון הראשון כרוך ישירות בגודל ומשקל הסירה, סירות הגומי למיניהן קלות מאוד ללא כל אביזר שיכול לייצב אותן כמו "שידרית" והסכנה שהן יתהפכו בים גלי גדולה וממשית הרבה יותר מסירות בנויות ממתכת או פיברגלס. אבל האויב הגדול ביותר של הסירות הללו הוא הקרסים למיניהן ושאר ציוד הדיג. נעיצת קרס בדפנות הסירה מחסלת בעצם את יום הדיג ומכניסה את הצוות להרפתקה לא נעימה. עוד סיכון שיש לקחת בכובד ראש, הוא הסנפירים והקוצים שנמצאים על הדגים שלעיתים חדים יותר מקרסים, גם כאן הסכנה בניקוב דופן הסירה גדול וממשי.
כמו כן מאוד קשה עד בלתי אפשרי לעמוד בסירות הללו ולדוג שלא לדבר על "להילחם" בדג גדול וחזק שיכול בקלות לערער את שיווי המשקל של האוחז בחכה ולהפילו למים. סירות יציבות העשויות מגוף פיברגלס או עץ מצופה פיברגלס, מתכת, אלומיניום וחומרים מוצקים אחרים הן הבטוחות ביותר לתחביב זה. 
 
מנוע
גם בנושא זה עלינו לבדוק מהן הדרישות שלנו ומה צורת הדיג המועדפת עלינו.
הפלגות מסוג "טרולינג" (ז'ירז'ור) מבוצעות במהירות איטית יחסית של 4-6 קשר ויכולות לגרום למנוע בעל הספקים גדולים נזק בלתי הפיך בהפלגה מתמשכת בסיבובי מנוע נמוכים. אולם לאותו מנוע גדול בעצם אין תחליף להפלגה מהירה ליעד של 10 מייל מהמרינה ובזמן הגעה של פחות מחצי שעה. הרכבת מנוע עזר קטן של 15-20 כוח יכול לפתור את בעיית ההפלגה האיטית וכך בעת ביצוע "טרולינג" ניתן להפליג בעזרת המנוע הנוסף ולהדמים את המנוע הראשי. מנוע חיצוני שמורכב בסירה שלא נבנתה ותוכננה במקור לדיג יכול להפריע מאוד מכיוון שהמנוע ומכלוליו תופסים חלק חשוב מירכתי הסירה אותו מקום שאליו אנו מכוונים את הדג בזמן הבאתו לסירה. יש להקפיד ולוודא שהמנוע מורכב בצורה כזו שאינו יפריע. סירות בעלות מנוע פנימי מתאימות יותר למטרת דיג ותמיד יש להעדיף תמסורת עם ציר על תמסורת של ברך חיצונית, מאותה סיבה של בליטה לא רצויה בירכתיים. כמובן שבסירות בעלות דופן נמוכה כמו "חסקה" הדבר אינו חשוב כל כך כי ניתן להביא את הדג לצידי הסירה ומשם להרימו. 
 

שטח העבודה בסירה
שטח העבודה הוא אותה מרפסת או משטח רצפה מוצקה ושטוחה שנמצאת בדרך כלל בירכתי הסירה ואשר עליה אנו עומדים, יושבים ומבצעים את הדיג. ככל שמשטח זה יהיה גדול יותר ונקי מהפרעות של בליטות, שקעים וכו', כך יהיה נוח ויעיל יותר לדוג ברוב סגנונות הדיג. ישנן סירות "חסקה" שבהן כל הסירה בעצם כמעט היא משטח עבודה אחד אבל בסירות אחרות הדבר כמעט ואינו בנמצא.

יש להקפיד בנושא זה ולא לוותר ולא להתפשר.
סירות שאינן בעלות משטח עבודה בירכתיים אינן מתאימות לדיג כלל וכלל וביצוע דיג מהן אינו נוח, אינו נכון ויכול לגרום נזק לסירה ולצוות. ישנן סירות שמיועדות ומיוצרות להפלגות כייף , גרירת סקי או אבוב ומצוידות במושבים מרופדי עור. סירות אלו שכיחות מאוד בישראל ואנשים בטעות נוטים להאמין ולחשוב שיוכלו לדוג מהן בנוחות. כאמור דיג מסירה כזו אינו נוח, קשה, מסוכן והורס את הסירה בכל הפלגת דיג. לרוב נגרמת עוגמת נפש לבעל הסירה ודפיקות לב מואצות עם כל דג נוטף דם שעולה לסירה שברצפתה שטיח יקר או כורסת עור. משטח עבודה נכון ויציב בירכתי הסירה, שבצידיו מעקה בטיחות שעליו ניתן להרכיב מחזיקי מקלות בשפע, לקשור קרסים מבלי לפחד שיקרעו ריפוד עור יוקרתי, להרים דג נוטף דם, להתלבש ולרדת לצלילת דיג בנוחות ,לעמוד מספר אנשים יחדיו ולדוג מבלי להפריע אחד לשני, להילחם מול דג ב- 180 מעלות הוא הבחירה הנכונה לסירת דיג. יש לדאוג גם שבחלק האחורי תהיה דלת או אפשרות להגיע לקו המים בקלות כדי להרים דג עם רשת או למשוך דג בעזרת האנקול מבלי להתכופף מעבר למעקה בצורה מסוכנת. יתרון נוסף של משטח כזה הוא באפשרות לנקותו. כלומר לאחר הפלגת דיג , מניחים את כל ציוד הדיג ופשוט שוטפים את המשטח עצמו ואת ציוד הדיג שחובה לשטוף לאחר שימוש. גם אם היו לנו סימני דם וכו' לאחר שטיפה הגונה המשטח ייראה כמו חדש. 

סירות דיג בעלות ערך מוסף למשפחה
ישנן בשוק סירות רבות שנראות שונות האחת מהשנייה. ישנן יאכטות פאר שלא עולה בדעתך להכניס אליהן ציוד דיג ובטח שבטח שלא דג שעלה מן הים… וישנן סירות בסיסיות ביותר ללא כל סממני פאר כלשהם שאין כל בעיה לצאת לדיג איתן ואין כל פחד שנהרוס או נגרום נזק לסירה. בבואנו לבחור את סירת הדיג האופטימאלית עלינו לקחת בחשבון את סגנון הדיג המועדף עלינו ולא לשכוח גם את המרכיב "החברתי" או "המשפחתי". סירת חסקה תהיה טובה לדיג אך תרחיק את המשפחה. סירה כזו לא תוכל לספק הצללה מסודרת בקיץ והאנשים יסבלו מקור בחורף. לעומתה סירה קשיחה עם קבינה מסודרת תוכל לענות על צרכים חברתיים מגוונים כגון הפלגה משפחתית נעימה, הפלגה עם חברים, הפלגה בימים חמים או קרים וביצוע הפלגות כייף שלא מוקדשות לדיג. בנוסף עלינו להתחשב באביזרי נוחות שאולי נזדקק להם כגון: מים מתוקים זורמים, כיור, מקלחת, שירותיים, מים חמים, מיטה למנוחה, גז לבישול וכו'. במידה והפלגות הדיג שלנו מסתכמות בשעתיים וחזרה למרינה פעם בשבועיים נסתפק באביזרים בסיסים והכרחיים. במידה ויציאות הדיג שלנו הן ליום מלא או אפילו למספר ימים וברצוננו גם לנוח בין לבין, לבשל ולהשתמש בשירותים אזי נהיה חייבים להצטייד בסירה המאובזרת היטב. ישנן בשוק סירות רבות שיכולות להתאים הן לדיג והן להנאה והן מיוצרות ומיועדות למטרה זו. 
 
אחזקה חודשית
עלות אחזקה חודשית מתחלקת לשניים :
עלות קבועה שאינה משתנה ואינה תלויה במספר ההפלגות שאנו מבצעים.
עלות משתנה התלויה באופן השימוש בסירה ומספר ההפלגות שאנו מבצעים.
העלות הקבועה מורכבת ממרכיבים של דמי עגינה, ביטוח, אגרת כושר שיט וכו'. הוצאות אלו הן בעצם פועל יוצא של גודל הסירה, ערך הסירה ומקום עגינת הסירה. סירה גדולה ויקרה תשלם כפול מסירה קצרה וישנה באותה מרינה ולפעמים אפילו פי שלוש.
העלות המשתנה מורכבת מגורמים רבים כגון: דלק, טיפולים, ציוד מתכלה, ציוד כושר שיט, ציוד דיג, טיפולים למנוע, טיפול לתחתית הסירה וכו'.
טיפולים אלו אינם זולים. אך במידה ואנו מקפידים לעשותם בזמן ובאמצעות בעלי מקצוע, נחסוך לעצמנו הרבה כסף ועוגמת נפש וגם נשמור על ערך הסירה. יש לבדוק היטב את העלות החודשית הממוצעת של אחזקת סירה ולא לעשות הנחות לעצמך בנקודה זו. תשלום חודשי שהוא מעבר ליכולתך יכול לגרום למפח נפש לאי יציאה לדיג ,קמצנות בטיפולים נדרשים ולבסוף למכירת הסירה.
מחשבה נכונה ובדיקה יסודית של המספרים ולקיחת מקדם בטיחות קודם להחלטה הנדרשת לביצוע הרכישה.
 
הכלל הוא שבסירות כאלו "החוכמה" היא לא הרכישה אלא האחזקה ועלותה יש לזכור זאת היטב ולשנן זאת לפני הרכישה. ולבסוף עצות כלליות לחיפוש כלי השייט המושלם:
  1. אין לחסוך בזמן החיפושים אחר סירה מתאימה. שירותי מתווכים המתמחים בכלי שייט עשויים לחסוך כסף רב.
  2. יש לבצע בדיקה מכנית ומבנית. גם כאן אל תחסוך, השתמש בשרותי מומחים.
  3. בדוק לפני השלמת הקניה: מחירי עגינה, אגרות, ביטוח, אספנה שנתית, צביעת קרקעית, תצרוכת דלק ושאר הנתונים המשתנים מסירה לסירה.
  4. אל תוותר על הפלגת מבחן, רצוי עם מומחה. בנוסף בצע נסיון לדיג מהסירה וראה האם היא אכן מתאימה לצרכי הדיג. לאחר ההפלגה שאל את עצמך האם הסירה מתאימה לדיג? יש מקום לציוד הדיג?
אם התשובות חיוביות, סימן שהתאהבת בסירה! לך עליה
הפלגה ודיג מהנים.