חופשת שיט עם ההורים

גל קדר

חופשת קיץ עם בהפלגה על יאכטה מפרשית עם ההורים בחו"ל היא אחת מזיכרונות הילדות היפים שלי. היינו מפליגים מספר שבועות ביוון או תורכיה במפרצים מקסימים, מגבשים את המשפחה ונהנים משלווה קסומה. הזמן היה עובר במהירות ולרגע לא היה משעמם על הסיפון. מאז עברו עלי אי אילו שנים אולם הטעם של החוויה המשפחתית, עוד לא נס ליחה.

כיום יותר ויותר זוגות צעירים או הורים צעירים מסיימים את קורס המשיטים בישראל. רובם לא לוקחים את ילדיהם לטיול מחשש שמא הילדים ישתעממו או חלילה ימצאו את השיט כלא מעניין. ילדי שייטים רבים נחשפים לחופשת השיט רק בגיל העשרה המאוחר ומפספסים בדרך חופשות שיט רבות, רובם באזורים בתוליים שכשישובו אליהם בעוד שנים רבות כבר יהיו עיירות נופש מערביות לכל דבר, כדוגמת רוב עיירות הריביירה התורכית.

חלק מהשייטים מפילים את ילדיהם ישירות ל"מים הקרים" ולעיתים ללא כל הכנה מוקדמת. אם ייווצר ה"קליק" הראשוני המשפחה כולה תרוויח. אולם אם יום השיט הראשון יהיה בים סוער או ילווה בהקאות בלתי נגמרות מצד הילד, השיט יכול גם להפוך להיות השיט האחרון במסגרת משפחתית.

אז כיצד גורמים לילדים להנות במהלך השיט? ראשית, יש להכין אותם לשיט. יש לספר היכן שטים, לספר מהן האטרקציות שהאזור מציע (מערת פיראטים ישנה? אולי דולפינים שמשתעשעים עם החרטום?) , לא לספר רק על השיט וההפלגה עצמה אלא גם על החוויות הגלומות בעגינה. איפה ניתן לטייל ומה ניתן לראות, החוויה שבהגעה לאי "בודד" לעיתים תהיה החזקה ביותר מכל ההפלגה ותשמש ה"אטרקציה" של ההפלגה. במקביל כדאי לקחת את המשפחה להפלגה קצרה כהכנה לשיט. בית הספר לשיט "דרך הים" במרינה הרצליה מציע הפלגות הכנה לחופשות שיט. ההפלגות מתבצעות לרוב בשעות הבוקר שבהן הים שקט, הרוח טובה וניתן לשלב בהפלגה את כל אנשי הצוות, מגדול ועד קטן. ניתן לתרגל עגינה, רתיקות, הפלגת מפרשים ושחיה. הכול מתבצע תחת בקרת מדריך, אשר ישמח להמליץ לכם גם כיצד לתכנן את המסלול, כיצד להפליג וכו’. עצה קטנה ל"הפלגת התרגול": תנו לבני המשפחה להפעיל את היאכטה. תנו להם להרגיש שהם עובדים ועושים וע"י כך מסייעים ולומדים להפעילה.
עוד במסגרת ההכנות בארץ, בררו אצל סוכנות השכרת היאכטות כי המסלול שבחרתם אכן מתאים להפלגת ילדים. הפלגה בים האגאי בתקופת המלטמי אינה דומה להפלגה במפרץ גוצ’ק.

כעת ולאחר שהכנו את הצוות ואת המסלול נשאר לנו לארוז ולצאת לים. מה כדאי לקחת מהארץ עבור הילדים ומה כדאי לארגן במקום השיט? את רוב הציוד תוכלו למצוא גם במקום השיט עצמו ולא תצטרכו לסחוב מהארץ. לפניכם רשימת ציוד ראשונית שממנה כל משפחה יכולה לאמץ או לנפות את הפריטים המתאימים לה. תוכלו גם להחליט מה ברצונכם להביא מהארץ ומה תרכשו במקום. לאלו מכם שאינן דוברים יוונית אני ממליץ להביא את הספרים מהבית…
– ציוד דיג.
– ספרים.
– משחקי ים (כדור ים, מצופים, גלגל…).
– משחקי חברה.
– שירונים.

ציוד דיג – דיג אוהב דגים
ציוד הדיג מתחלק בין ציוד דיג להפלגה עצמה כדוגמת ז’ורז’רה, רולרים ושאר הציוד הנלווה (ראה כתבות במדורי הדיג של כחול). בנוסף רצוי להצטייד בציוד דיג חופי לזמן השהייה היבשתית דווקא. ברוב המרינות והכפרים הקטנים לכל אורך ההפלגה תוכלו להצטייד בחוט דיג, משקולות וקרסים ואת החכה עצמה תוכלו להרכיב לבד. בתור פיתיון השתמשו בלחם של אתמול בתוספת מים עד שיהפוך לבצק. על מנת לגרות את דמיונו של הדור הצעיר ניתן להפוך את המשימה כולה למשימה בהישרדות – הרכבת החכה, אפילו מחומרים שניתן למצוא בחוף (קנה או מוט כחכה, פקק שעם כמצוף ומסמר מעוקל כקרס – יש לציין שהחכה הנ"ל לאו דווקא תצלח בתפיסת דגים אבל תעביר את הזמן בנעימים). את הדגים שדגתם ניתן לטגן לארוחת הערב או להחזיר לים (בתוספת 3 משאלות?). ניסיוני מלמד שדייג שמתיישב בבוקר ינטוש את משמרתו רק בשעות הערב.

משחקי ים – חסקה חסקה
רוב משחקי הים מתאימים יותר לתקופת העגינה, למרות שניתן לשלבם גם בזמן הפלגה כפי שלמדתי בילדותי. ולמה אני מתכוון? גלשון רוח, גלשן גלים (בוגי אהוב במיוחד על הילדים הצעירים יותר), אבובים, ציוד "שנירקול", הפלגה בדינגי, משקפת צלילה ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם. כאמצעי בטיחות אסור לשכוח חגורות הצלה המתאימות לילדים קטנים. אין כמו לשכב על גלשן מאחורי אבא בזמן שהוא גולש רוח. לשנרקל בחופי תורכיה ולאסוף שלדים של קיפודי ים כקישוט או לחילופין להצטייד בפרוסת לחם יבש ולהתעטף בשכבת דגיגים שטועמים חליפות ממך ומהלחם (לילדים אמיצים בלבד!). ניתן גם לאסוף מאוצרות הים ולהכין עבודות ים שונות (חנוכייה מקיפודי ים, שרשרת צדפים וכו’) אבל יש לזכור שמדובר בדברים שבירים ולמניעת מפח נפש להתייחס אליהם בהתאם.
רצוי ללמד את הילדים כיצד להפעיל את סירת הדינגי. מעבר החוויה העצומה והסיפוק של הילד, ילד שיודע להשיט את הדינגי וזוכה לאמון הוריו יכול לסייע במהלך ההפלגה בזמן עגינות, בהעברת אנשים לחוף ואפילו במצב חירום. יש לוודא שהילדים מצוידים בציוד חירום ויודעים לחתור במידת הצורך. הורים ספורטיביים וילדים ללא פחד יוכלו גם לקפוץ מהסיפון, אומנם הוא קצת גבוה יותר מהמקפצה בבריכה אבל הריגוש הוא בהתאם.
גם תינוקות יכולים להנות ולהשתלב במשחקי המים. הים הוא באמת מעט גדול ומאיים, אבל לתינוק הממוצע תספיק גיגית כביסה מלאה במי ים (או מים מתוקים להורה / תינוק המפונק…) ומשחקי פלסטיק שונים. הגיגית יכולה להישאר בקוקפיט ולהעסיק את הזאטוט גם בזמן הפלגה נינוחה. כשהעולל מואס באטרקציה השתמשו במים על מנת לשטוף את הסיפון.
שימו לב להקפיד על בטיחות משחקי הים וצפו בילדכם בזמן המשחק. תדרכו אותם לגבי בטיחות על סיפון רטוב, חשיבות חגורת ההצלה ושימוש נכון בדינגי.

משחקי חברה – מיהו אלוף השש בש של היאכטה?
את הזמן הרב שיש במהלך ההפלגה ניתן להעביר במשחקי חברה שונים כגון שש – בש, דמקה, צוללות, משחקי קלפים (רביעיות), דומינו וכו’. זהו זמן נהדר ללמד את הילדים את המשחקים השונים ולבלות איתם מעט זמן שקט, מה גם שמדובר שמשחקים שלא תופסים מקום רב ביאכטה אבל הם בעלי ערך רב. גם אם לא הבאתם משחקים מהבית ניתן למצוא חפיסת קלפים כמעט בכל מכולת ולוח שש בש ברוב חנויות המזכרות. לוח צוללות ניתן להכין על כל בלוק נייר וקדימה לדרך. לא רצוי להביא משחקים בעלי חלקים קטנים שבקלות ימצאו את דרכם לשיפולי היאכטה ויגרמו לסתימות ובעיות מיותרות. גם משחקים מרובי ניירת (דוגמת מונופול) אינם מומלצים מחשש שהרוח תפזר את חלקיהם. אפשר להוסיף למשחק עניין חדש ולערוך טורנירים, ואפילו להגדיל את הטווח ע"י טורנירים במיקומים שונים (טורניר החוף, טורניר החרטום וכו’) ולהגיע לאלוף האלופים.

ספרים רבותי ספרים!
אין צורך להסביר את עזרתם של הספרים בהפגת השעמום. אם ילדכם הרפתקן ומוכן לנסות גם קצת ספרים של "זקנים", קחו אתכם להפלגה את רובינזון קרוזו או אי המטמון. גם ילדים גדולים ייהנו לפעמים משעת סיפור בהם אתם המקריאים, כך אתם חולקים חוויות ומוצאים נושאי דיון חדשים. לעיתים ניתן למצוא ספר שיהיה אטרקטיבי לטף כולו ללא הבדל גיל, ואולי הגדול הוא יהיה המספר ולאו דווקא אתם. תתפלאו שדווקא בהפלגות אותם "סרבני קריאה" איתם נלחמים בבית ימצאו לבד ספר וילכו להתבודד עימו מתחת לתורן או בחרטום בהשראת השקט שמסביב. לכן, גם אם הוא מתנגד לקריאה, ארזו לו ספר אחד להפלגה, אולי דעתו תשתנה.

שירה בציבור
כשהגלים עולים והרוח מתחזקת – השירה מתגברת. ככל שהשיט הופך לאתגרי יותר, לוח השש בש מאופסן חזרה בגלל שהקוביות מחליקות מצד לצד, הז’ורז’רה נקרעת והספר מוכתם בנתזי גלים – עברו לשירה! תראו איך מיד מצב הרוח שהפך להיות קצת חוששני או שפוף מטפס חזרה, האווירה תשתנה וכולם יתחילו להתנהג כמו אריות על הסיפון.
מכיוון שפער הגילאים עלול להוות בעיה – אתם לא מכירים את שיריו של הנוער והנוער את שירי הגבעתרון, כדאי להביא שירון או שניים כך שמישהו ידע את המילים בעוד השאר מזמזמים בהנאה. אפשר לנסות גם בים שקט ולהגיע מיומנים לשעת סערה…

שיתוף בהפעלת היאכטה – קפטן נלסון / קוק
גם אם לא הכנתם את אנשי הצוות בארץ לפני ההפלגה, נצלו את היום הראשון להפלגה לתרגולות בסיסיות כמו תצפית, מתיחת וקשירת חבלים וכו’. בכל יום הוסיפו חומר חדש: עגינה, דינגי וכו’. אני זוכר שבתור ילד אני הייתי אחראי על הכנת חבלי הירכתיים והעברתם לרציף, כל יכלו לשמור עלי מהירכתיים. אט אט התקדמתי והפכתי לאחראי פנדרים בדופן. אחר כך לעוזר ניווט ולעוזר בעוגן… כך לאט לאט למדתי ועזרתי להורים לתפעל את היאכטה – וחשוב ביותר למדתי לאהוב את השיט בעצמי. ישנם ילדים שיאהבו זאת וינצלו את הכישורים שהשיט מקנה לך גם בצופים אחר כך או בבית הספר כדי לקשור את המורה, ויש ילדים שייהנו מהאחריות שמטילים עליהם, וכמובן ישנם גם אלו שכלל לא יתחברו לעניין. כיום עם התפתחות הטכנולוגיה ניתן גם להיעזר בילדים בהפעלת מכשירי הסירה, דבר שידבר יותר לילד חובב מחשבים ואלקטרוניקה. אני בטוח שלא מעט הורים מאותגרים טכנולוגית ישמחו אם דווקא ילדיהם אלו שילמדו להכניס את נקודות ה GPS וישחררו את המבוגרים מהטרחה ע"י השתלטות על פעולת המכשיר בקלות האופיינית לנוער היום.

ילדים בוגרים יותר יכולים להשתלב גם בניווט ותכנון נתיב השיט על המפה, שימוש וקריאת ספר החופאות או הפעולות בסיסיות במהלך השיט כמו תצפית לחוף, בדיקת המנוע ושיפולי היאכטה. יש לזכור כי בהפעלת היאכטה על ההורים להיות ערניים יותר לפעולות הילדים ולבקר את מעשיהם כמו גם להתאים את הפעולה לגיל הילד על מנת למנוע נזק. אך פעולות המתבצעות בבקרה וחניכה נכונה הופכות את השיט לחוויה קסומה לכל המשפחה ותבטיח כי החוויה תחזור על עצמה בעתיד. זכרו כי גם אם הילד טעה באחת הפעולות אין זה סוף העולם ועליכם ללמדו על מנת שילמד מטעויותיו. לילדים בוגרים יותר ייתכן ורצוי לאפשר הפעלות נוספות – טיפוס על ראש התורן (לא מומלץ להורים חרדים), ישיבה בחרטום בזמן ההפלגה או סתם לשכב בחרטום ולראות את היאכטה מפלחת את הגלים. לנו החוויות הללו נראות רגילות וחסרות ריגוש, אבל טיפוס לתורן או ישיבה בחרטום יכולות להיות חוויות שלא כל ילד (או מבוגר אם מדובר בטיפוס לתורן) יזכה לעשות. נצלו את הטיפוס אל התורן גם ללימוד קשרים והסברי בטיחות. הסבירו לילד את חשיבות האבטחה הכפולה ומה עליו לבדוק בראש התורן, אל תשכחו לצייד אותו במצלמה כדי שגם אתם תוכלו לראות את הנוף מלמעלה.

הפלגה עם ילדים נוספים – חבר מביא חבר
באחת ההפלגות הפלגתי עם משפחה ירושלמית – אבא, אמא, בת ושתי חברותיה. במהלך ההפלגה גיליתי כי התנאי של הבת להצטרפות היה צירוף חברותיה. מכיוון שביאכטה לא חסרו מקומות שינה ההורים הסכימו לסידור וכך הצטרפה ביתם להפלגה. ההורים זכו לחופשה משפחתית, הבת לחופשה עם החברות והחברות לשבוע קסום וחדש. שותפים להפלגה ניתן למצוא ע"י הצטרפות לפלוטילות שמארגנים בתי הספר לשיט, הפלגה עם חברים משותפים והשכרת שתי יאכטות או "רחרוח" ושיטוט באינטרנט או במרינות וחיפוש שותפים מתאימים. זכרו כי ילדיכם לא מסתדרים עם כל צאצאי חבריכם והוריהם של חברי ילדיכם הם לא תמיד חבריכם. זהו אחד היתרונות בשיט בשתי יאכטות, כל אחד מוצא את השקט שלו, והילדים יכולים לעבור בין היאכטות או לבלות ביחד על החוף, אבל גם למצוא לעצמם פינה פרטית כשירצו בכך. כתבה זו הביאה רעיונות להעסקת הילדים בזמן ההפלגה על קצה המזלג בלבד. חלקם מוצלחים יותר לטף שבביתכם וחלקם פחות. זכרו כי אתם מכירים את ילדכם טוב ביותר ויודעים טוב מכולם מה הם אוהבים ומה הכי יעניין אותם בהפלגה. חופשה משפחתית ביאכטה הינה חוויה מיוחדת שניתן להפיק ממנה המון, אם דואגים לעניין לכל הנפשות המעורבות. רוב הילדים שייהנו מהפלגות בגיל צעיר ימשיכו ויפליגו גם בהמשך. ההתחלה והדחיפה הראשונה למים תלויה רק בכם. אם תעשו אותה נכון כל המשפחה תהנה.



——————————————————————————–


מספר טיפים הוספים להפלגה עם ילדים קטנים:
– כדאי לתאם הפלגה בצמד של שתי יאכטות, כך גם יש עזרה מיידית- במידת הצורך . הפלגה בזוג תמיד בטוחה יותר!
– הפלגה בחו"ל תמיד עם עוד איש צוות מבוגר שיסייע בתפעול היאכטה- כאשר אחד ההורים אחראי על הטיפול בילדים.
– בונוס נוסף- אותו מבוגר יכול להיות גם "בייביסיטר" בחוף כאשר ההורים רוצים קצת שקט לעצמם.
– מומלץ לחלק את ההפלגה ללגים קצרים ככל האפשר כדי לאפשר לילדים לפרוק אנרגיות בחוף (לארגן פעילות עבורם).
– תרופות לילדים לא ניתן להשיג בכל מקום, במיוחד לא במפרצי טורקיה. כדאי להיוועץ ברופא המשפחה ולקחת ערכה מלאה מהארץ.
– כאשר הילדים גדלים ומתחילים להסתובב חופשי ביאכטה כדאי לרפד ולמגן פינות מסוכנות, במיוחד את חדר השינה. אפשר גם להשתמש בכרית גדולה כ"חומה" על מנת למנוע מהילדים ליפול בזמן השינה.
– ביטוח מלא לכל המשפחה ללא קיצורי דרך.

– והכי חשוב תיהנו.