האם היאכטות יהיו חכמות?

מאת: אורי גל ; צילום: Raoul Dobremel / Nautic 2017 / AFP

האם הקידמה פסחה על תעשיית היאכטות העולמית? אם נשווה את תעשיית הרכב לתעשיית היאכטות, תעשיית הרכב זינקה שנות אור קדימה מאז שנות ה-90, תעשיית התעופה בכלל פתחה מבער אחורי אבל תעשיית השיט נמצאת הרחק מאחור. אורי גל ביקר בתערוכת השיט בפריז, ראה כמה מהפיתוחים החדשים אשר אמורים לסגור את הפער הטכנולוגי של תעשיית השיט והוא מספר לנו עליהם.

בעוד שבמכוניות ובבתים אנחנו לא מפסיקים לראות בשנים האחרונות חדשנות ותפיסות הפעלה משנות חיים, ביאכטות נראה שהקידמה נשארה קצת מאחור. בשנות התשעים הצטיידו רוב היאכטות במכשירי ניווט מבוססי GPS ובמסכים אשר משלבים מפות ואמצעים נוספים, ציוד זה הקל בצורה משמעותית על הניווט, התמרון וההפלגה ביאכטה. הציוד תרם לקירוב התחביב לרבים, אשר התקשו בתחום, במיוחד לשייטים אשר החלו לעסוק בשיט בגיל מבוגר יחסית, הוא הקל גם על שייטים מבוגרים להמשיך להפליג למרות הירידה בכושרם הפיסי. שני עשורים חלפו מאז, ועדיין קשה לראות שינוי משמעותי המצביע על פריצת דרך טכנולוגית או גישה חדשנית משמעותית.

שלא תבינו לא נכון, הטכנולוגיה לא פוסחת על עולם היאכטות. אנו רואים מערכת לעגינה קלה של תאגיד Beneteau (DOK&GO), ניתן היום להתקין יישומי מיפוי במכשיר הנייד ולנווט בעזרתם את היאכטה בצורה מאוד מדויקת. מערכות הניווט התקדמו משמעותית הן בטכנולוגיית השידור של המכ"ם והסאונדרים למיניהם וכלה בממשק משתמש נוח, אשר תורם לשייט הממוצע לשפר את יכולתו להפליג ולהבין את התמונה סביבו.

יצרנית היאכטות Jeanneau בשיתוף עם יצרנית הציוד המובילה Harken פיתחה מערכת אשר יודעת לכוון את המפרשים (Assisted Sail Trim (AST) program) באופן עצמאי. המספנות הגדולות מתחילות למכור את היאכטות היוקרתיות שלהן עם מערכות "בית חכם". בנוסף יש לא מעט אביזרים אשר אנו רואים בהם שיפורים וחדשנות: כננת (ווינץ) חשמלי שיודע לשחרר ולמתוח מפרש ללא נגיעה במיתר, מערכות מתקדמות ואמינות לגלגול המפרש למנור (כך אפשר לגלגל מפרש גדול הכולל שחיפים), ישנה התקדמות משמעותית בבדי המפרשים בחבלים בהם אנחנו משתמשים ובחומרים מהם בונים את גוף היאכטה, התורן והיתרים (וונטות).

חדשנות מיושנת ביחס לעולם הרכב

השוואת החדשנות בעולם השיט לעולם הרכב, מראה כי בעוד שבעולם הרכב קיימות היום מערכות ראיה ממוחשבות ובינה מלאכותית, אשר מציעות לנהג, במינימום סיוע, מניעת תאונות ומקסימום נהיגה אוטונומית, במים אנחנו עדיין מסתמכים על מערכת ה- AIS אשר פותחה לפני יותר מעשרים שנה ומסתמכת על טכנולוגיה מיושנת הדורשת התקנת אמצעים יקרים. גם אז הפתרון מספק פתרון כולל או מספק.

ברכבים קיימים היום מספר פתרונות מתקדמים המאפשרים, בעזרת חיבור USB ויישום המותקן על המכשיר הנייד לנטר, לזהות ואף לקבל הצעת מחיר לתקלות במנוע הרכב וכמובן שברכבי יוקרה מתבצעת תקשורת ישירה בין מנוע הרכב למערך האחזקה של החברה הרלוונטית.

לעומת זאת, מנועי היאכטות רק לא מזמן חוברו באופן גנרי ל – NMEA 2000 ועדיין רחוק היום לנטר תקלות מרחוק למרות הזהות העקרונית בין סוגי המנועים והצורך הקריטי עקב ריחוק היאכטות ממוקדי השירות.

אלו רק שתי דוגמאות, ניתן למצוא רבות נוספות. חשוב גם לציין את ההבדלים המשמעותיים בגודל השוק ובפוטנציאל העסקי בעולם הרכב לעומת עולם השיט. ובכל זאת למרות השוק הקטן יחסית והשמרני, ניתן לראות ניצני חדשנות טכנולוגית אשר יקטינו את הפער הטכנולוגי בין העולם הימי לבין העולם האווירי והיבשתי.

מערכות מתקדמות בחיתוליהן

בשנתיים האחרונות אנחנו רואים מספר הולך וגדל של מערכות לניטור ואבטחת היאכטה, בעיקר במרינות, אבל לא רק. ניתן למצוא היום יותר מעשרים מערכות ייעודיות לניטור מערכות המרכזיות של היאכטה אשר יתריעו בפני כניסת מים, ניתוק מתח חוף, ירידה במתח המצברים, כניסה לפנים היאכטה, עליה בטמפרטורה וגילוי עשן. כל ההתראות הנ"ל נותנת מענה בעיקר בעת עגינת היאכטה וישפרו את הסיכוי להקטין את הנזק במידה ואחת המערכות כשלה. כל ההתרעות מועברות על ידי שימוש בכרטיס נתונים סלולרי וניתן להתעדכן בנתונים באפליקציות ייעודיות או על ידי קבלת הודעות לדואר האלקטרוני, ובחלקן אף בשיחת טלפון אוטומאטית.

הצרה היא שהמערכות הללו עדיין יקרות באופן יחסי בהשוואה למערכות האזעקה הביתיות ונותנות מענה מוגבל לבעלים בעת ההפלגה ללא נוכחותם. בתחום הניטור מעניין יהיה לראות כיצד תתפתח המערכת של חברת SAILSENSE, אשר בעזרת יחידת קטנה המותקנת ביאכטה ומתחברת לנתוני ה NMEA2000, למצפן, ולמערכות הנוזלים והחשמל מתיימרת לבצע אנליזה למצב היאכטה. על ידי השוואה בין הנתונים הללו לנתוני המפה הימית ולהגדרות בעלי היאכטה המערכת תתריע על חריגה מאזור ניווט, ירידה מכמות דלק מינימלית, או הפלגה ברוח חזקה מהמותר, אלא שהמערכת הזו עוד נמצאת בחיתוליה, וייקח זמן עד שנדע את התשובה.

ובכל זאת, שיפורים דרסטים במכ״מים דיגיטלים

התחום החשוב ביותר בו אנחנו רואים שיפור דרסטי הוא ביכולת איתור והנצלה של אדם בים, הפער האדיר בין הגישה למצוף כשאדם בים במבחן המעשי לבין הסבירות הנמוכה למצוא אדם שנפל לים בים סוער בלילה מתחיל – סוף סוף – להצטמצם.

אנחנו רואים שיפור ניכר בנוחות, בשרידות, במנגנוני הניפוח האוטומאטיים והשילוב בין החגורה לרתמה בחגורות ההצלה המתנפחות. יש התקדמות ניכרת גם בשילוב בין מתן התראה קולית ביאכטה כאשר אחד מאנשי הצוות התרחק מהיאכטה – כלומר נפל למים – ובין מערכת AIS הכוללת שידור מיקום, כל זאת באביזר מוקטן ונוח. השילוב בין השניים מבטיח למצטיידים נכון שלפחות יאתרו אותם בזמן סביר.

אם בעבר הלא רחוק הסיכוי לגלות כ"ש קטן בים מעט סוער היה נמוך ותלוי בעיקר בערנות ומקצועיות המשמרת ובגודל וגובה מחזיר המכ"מ אנו רואים בשנים האחרונות את השינוי והמעבר מהמכ"מים האנלוגיים לדיגיטליים והשיפור המתמיד ביכולות הגילוי שלהם ובעקבות כך יכולתם לתת התרעה אוטומאטית אמיתית למשתמש הסביר והפחות ערני.
אמצעי התצפית הטרמיים, אשר עד לא מזמן היו נחלתם של כ"ש צבאיים, זמינים כרגע לכל אחד אך עדיין לא לכל כיס. יחד עם זאת הם מאפשרים לגלות ובעיקר לזהות עצמים ומכשולי ניווט בטווחים המאפשרים שיט בטוח לכל כלי השיט ביום ובעיקר בלילה.

אבל התמורה המשמעותית ביותר בעיני בתחום היא העברת תמונת המכ"מ על ידי שידור בטכנולוגיית ה WIFI ולא רק בכבלים, כפי שהיה נהוג. השינוי הקטן הזה, אשר מתחיל במכ"מ ויסתיים בכל הסנסורים, יכול להוזיל ולהקל משמעותית את התקנת מערכות הגילוי והניווט ביאכטה. הפתרון אשר פותר אותנו מקללת הכבלים מביא בשורה גדולה לא רק בהוזלת ההתקנה כי אם גם בתחזוקת המערכת ופתרון התקלות וגם ביכולת שלנו לשדרג את המערכות בקלות רבה יותר.

עוד שלושה חידושים קטנים אשאר מבשרים על התקדמות

חברת TRIMCONTROL הביאה לשוק את התילתילים האלקטרוניים. (תילתיל הוא חוט צבעוני דק המראה את כיוון ועוצמת הרוח על פני המפרש ולפיו מכוונים את המתיחה או השחרור). המוצר הנוכחי יקר מאוד, ומיועד לשייטים תחרותיים הנדרשים לדיוק רב בכיוון המפרש, גם בלילה או בתנאי ראות קשים.

חברת TIMEZERO, אשר עוסקת בעיקר בפתרונות מיפוי, משווקת מוצר חדש יחסית הכולל אלגוריתם של תכנון מסלול הפלגה, עפ"י תנאי מזג האוויר – בדרך המהירה והבטוחה ביותר. הנגשת תחזית מזג האוויר יחד עם יכולת תכנון נתיבים בהחלט מעלה כיתה את תכנון מסלול ההפלגה, כך ניתן למשל לעקוף אזורי סערה.

חברת Kara technology כבר הציגה מוצר בו על יאכטה באורך של כ 50 רגל הותקנו 150 חיישנים וסולונואידים, המופעלים ממחשב שולחני על ידי מסך מגע עמיד למים, פגיעות וזעזועים. המוצר משדרג את היאכטה לחכמה כאשר לדוגמה בתרחיש עגינה, ניתן באותו מסך לצפות במצלמות החרטום, להפעיל ע"י מגע את החרטומן והמנוע להשליך את העוגן תוך מעקב אחרי אורך השרשרת המוטלת ולאחר מכן לכבות אורות ניווט ולהדליק את אור העגינה.

אלו שלושה חידושים נפרדים, אבל שילוב ביניהם יכול ליצור יאכטה חכמה. מוצרים כאלה או דומיהם מציינים את כיוון ההתפתחות של יאכטה חכמה בעתיד.
כאשר אנחנו שומעים יותר על סירות מקרבון מאשר מעץ, ואפילו שייטי הברזל אותם אני מכיר מקרוב, מתמסרים בקלות למסך מגע חד וגדול, מעניין יהיה לראות מתי ישתלבו החידושים ונצא לסיפון בלילה רק כדי לצפות בכוכבים.

מערכת Sailsense