גליון 71 - יולי 2017
חפשו אותו בתיבת הדואר, בחנויות הציוד הימי ובסטימצקי

דף הבית > מסלולים להפלגות > הפלגות בישראל > איים בזרם
איים בזרם
כאשר חלק מהשייטים יקראו כותרת זו בטח ירימו גבה וישאלו: ישראל ואיים? תתפלאו, יש בצפון המדינה כמה איים. רובם אמנם שמורות טבע: שגביון, אכזיב, נחליאלי, שחף ותכלת, אך הנוף סביבם מעניין ושונה מהמצוי במרכז הארץ, אני ממליץ למחפשים שינוי מהפלגות היום יום לבקרם
מאת ראובן זק
גליון 40

ביולי השנה תכננתי לשוט לקפריסיןעלספינתי ה"אלקיון". בתחילת יוני שטתי לחיפה ועכו  (השתתפתי במשטי "דקר" ו"חומות עכו"). שיט זה היה מבחן כשירות לספינה שעבר ללא שום תקלות. אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד, למרות שהיו לי חמישה מועמדים להפלגה, עקב אילוצים אלו ואחרים נשארתי ללא צוות. הגיע חודש יולי, הרוח נושבת, חם בחוף ונעים בים. החשק לבצע שיט ארוך ל"ניקוי ראש" ו"טעינת מצברים" מתחזק מיום ליום. קבעתי לעצמי יעד קצר יותר, שהסיכוי למצוא לו צוות הרבה יותר גדול: מאכזיב וראש הנקרה וחזרה לאשקלון מבלי לרדת לחוף. מהר מאוד מצאתי שותפים לשיט, שניים שרצו לנקות ראש.
יצאנו ממרינה אשקלון בשעה 1030 בבוקר. נשבה רוח דרום מערבית בעצמה של כ-12 קשר ופנינו צפונה במהירות שייט של כ-5 קשר. יצרתי קשר עם חיל הים וביקשתי לדעת באיזה מרחק עלינו לעבור את "שטחי האש" 82 ו-24 (הנמצאים צפונית לאשדוד), התבקשנו לשוט מעל 3 מייל מהחוף. כאן ערכתי את מסלול ההפלגה תוך צפי להגיע לאכזיב עם הזריחה.
כשהתרחקנו מספיק מהחוף (בין ניצנים לאשדוד) והרוח הייתה מתאימה הרמנו גם "ג'ינקר" שהוסיף לנו כקשר למהירות.
עד כחצי שעה לאחר השקיעה המשכנו בשיט מפרשים ואז הרוח נחלשה ושינתה כיוון צפונה. מכיוון שהיינו אמורים לעבור את עתלית בלי להתקרב לחוף הנענו מנוע והמשכנו במסלול. בסביבות השעה 2230 אחרי שעברנו את עתלית בכוח המנוע ובעזרת הזרם התקדמנו מהר צפונה כך שאם היינו ממשיכים לאכזיב הינו מגיעים לשם בערך ב- 0300 בלילה. כאן שינינו תוכנית והחלטנו לשוט לשם עגינה בעכו. כמה דקות אחרי 0200 זרקנו עוגן מול הרציפים במעגן עכו (מאחורי שובר הגלים) ונחנו לכמה שעות.
אחרי קריאת המואזין וארוחת בוקר הרמנו עוגן ופנינו צפונה. יצרתי קשר עם חיל הים וביקשתי אישור מעבר ב"שטח אש" 601 (מול בוסתן הגליל). קיבלתי תשובה חיובית והמשכתי לאורך החוף צפונה בהפלגה עם מנוע כי הרוח הייתה עדיין חלשה. כשעברנו מול בוסתן הגליל - לפתע, המנוע ירד בסיבובים וריח לא נעים יצא מהאגזוז. החשד נפל מיד על תקלה במדחף. העברתי את המנוע להילוך סרק ובלי עומס הוא תיפקד כמו חדש. הטלנו עוגן (עומק המים במקום כ-11 מטר) וירדתי עם מסכה למים. ניילון גדול, שחור ועבה היה כרוך על המדחף. הסרתי אותו ואספתי אותו לספינה (לפינוי בחוף). הרמנו עוגן, בדקנו את המנוע והוא חזר לתפקודו התקין. בינתיים החלה לנשוב רוח דרומית בעצמה של 8 – 10 קשר. כיבינו מנוע ועברנו לשייט מפרשים, מכיוון שלא רצינו לשוט "פרפר" במלאה עברנו לגבית תוך התרחקות מהחוף. מול נהריה היינו כמייל וחצי מהחוף ומסביבנו מאות מדוזות. מסתבר שהזרם הצפוני "פינה" אותן מכל חופי הדרום והמרכז צפונה לעבר חופי לבנון.
מה"מדוזות" שינינו מפנה (גבית) לעבר אכזיב. הנוף מעניין, על רקע הרי גליל העליון שורת איים ומאחוריהם "קבר שייח" ומבני אבן ישנים בתוך חורשת דקלים מטופחת. מימינם כפר נופש עם מבנים מכוסים גגות רעפים אדומים או קש, מספר מפרשיות צבעוניות וקיאקים שייטו לאורך החוף.
עברנו בין האיים לחוף והחלפנו שוב מפנה לעומק. מול כפר לימן החלפנו כיוון על מנת לעבור בין איי ראש הנקרה לחוף. עם ההתקרבות לחוף שוב ראינו שורת איים על רקע ראש הנקרה. כאן היינו כלי השיט האזרחי היחיד והרגשנו מאוד בטוחים מכיוון שבסביבה היו ספינות של חיל הים המפטרלות באזור. הקטע האחרון היה מרגש, חלקו הצפוני של אי התכלת (הצפוני ביותר) הוא סלע בולט ועליו דגל ישראל כשמתחתיו שרידי דגל גדול ועליו תמונתו של גלעד שליט (בעבר היה במקום דגל עם תמונת שלשת החטופים וכתובת "ושבו בנים לגבולם"). עברנו קרוב לדגל, 24 שעות אחרי היציאה מאשקלון וזאת הייתה הנקודה הצפונית ביותר של ההפלגה. זמן נטו מעט יותר מ- 19 שעות.
בשעה 1030, 20 ליולי, התחלנו להתגלסס דרומה. בינתיים הרוח עברה לכיוון דרום מערב, כך שעשינו כל כחמש דקות גלס מערבה וכחצי שעה התקדמנו דרומה, כשעה ורבע אחרי שלקחנו גלס עומק מול נהריה הרוח שינתה כיוון מערבה בעצמה של כ-15 קשר וכך המשכנו ישר לכיוון חיפה, ברוח קדמית. בערך ב-1430 נקשרנו לעמוד במעגן הישן של "מועדון השייטים כרמל" להפסקת צהרים. כעבור כחצי שעה יצאנו, עקב לוח זמנים קצר של הצוות שלי והמשכנו רוב הדרך בשיט מנוע מהקישון עד נמל אשדוד במהירות שבין 4 ל-3.5 קשר עקב זרם חזק מולנו ו"סוול" דרום מערבי. זמן ההפלגה מראש כרמל עד נמל אשדוד היה ארוך יותר בשעתיים וחצי מהזמן שעשתה הספינה בשובה ממשט אח"י דקר. בסביבות 0700 הינו מול נמל אשדוד, הרוח היתה דרומית מזרחית והמשכנו לאורך החוף כמעט עד ניצנים ברוח קדמית. קרוב לחוף (בעומק 8 - 10 מטר) באזור יש זרם נגדי (דרומי) וכך עשינו קטע זה במהירות של כ-5 קשר. בסביבות 1100 21 ליולי נקשרנו במרינה אשקלון.
לא כל הפלגה מחייבת ביקור בחוף וגם כאן מי שיעשה מסלול דומה יכול לעגון בעכו, או לעגון מול כפר הנופש באכזיב (בעומק 8 -10 מטר זה כ- 350 מטר מהחוף). ניתן לרדת עם "דינגי" לאזור הורדת הסירות בכפר הנופש. לכל השייטים ובייחוד לדרומיים, אני ממליץ על הפלגה לאורך החוף הצפוני. הוא ירוק יותר ומעניין יותר לעומת הקטע הדרומי ה"אורבני" ובנוסף הוא גם משובץ באיים .